AUSZTRÁLIA A-TÓL Z-IG

Na ezért ne gyere Ausztráliába... (közkívánatra)

2015. május 24. 15:36 - AtoZ

Lassan két éve írjuk ezt a blogunkat Ausztráliáról, és rendszeresen kapunk emaileket, megjegyzéseket, hogy túlságosan is szépnek írjuk le ezt az országot, nem lehet igaz, hogy itt minden tényleg ennyire fantasztikus. Habár azért néha említünk nehézségeket is, de tény, hogy nem erre helyezzük a hangsúlyt. Valóban így van, hogy itt sem minden tökéletes (wow, ki hitte volna?), és bizony sok problémával kell szembenéznie annak, aki el szeretne itt tölteni 1-3-10-100 évet. Mi alapjában véve kifejezetten pozitívan, vidáman, humorral és kíváncsisággal nézzük a világot, ezért a bejegyzéseinkben is a szép, jó, érdekes vagy vicces dolgokra koncentrálunk, a negatívumok kifejtését inkább meghagytuk másoknak. Ezen a későbbiekben sem szeretnénk változtatni, viszont elismerjük, hogy egy reális kép alkotásához hozzátartoznak a nehézségek, a kevésbé kellemes dolgok is, amikből bizony nekünk is volt/van részünk folyamatosan. Úgyhogy kivételesen ez egy olyan blogbejegyzés lesz, ami kifejezetten a kellemetlen, negatív meglepetéseket fogja körüljárni Ausztráliával kapcsolatban.

2013-12-31_13_10_43-w1200.jpg

Itt hangsúlyozzunk újra, hogy ez továbbra is egy személyes blog, azaz szubjektív benyomások, élmények, tapasztalatok alapján íródik. Nem általánosan mindenkire vonatkozik, hisz lehet más utakat is járni. Véleményeket szívesen fogadunk viszont az okoskodó beszólásokkal továbbra sem fogunk foglalkozni. A saját eddigi élményünkön kívül jelentős számú embert volt szerencsénk eddig megismerni és sok sorsba láttunk bele általuk. Ki szerencsésebb, ki pedig rögösebb úton jár. Ezeket összegyúrva, szummázva tesszük itt közzé, aminek gondolatébresztés a célja, mert érdemes ezeket is megfontolni egy esetleges kaland, utazás, kivándorlás tervezésekor. Az okos más hibájából tanul, már aki… :)

És ha már ez egy ilyen „negatív” blogbejegyzés lesz, akkor átadnánk a billentyűzetet mélyen búvó árnyékszemélyiségeinknek, Megmondomatutit Zolinak és Andinak. Mutassák be ők az Ausztráliában felmerülő problémákat. És tessék!

 

Ausztrália a lehetőségek hazája, a világ egyik leggyönyörűbb országa, kellemes időjárással laza emberekkel, és mérhetetlen gazdagsággal. Itt csak az nem tud meggazdagodni, aki nem akar, ráadásul a bevándorlásra is rengeteg lehetőség van. Legalábbis ez a kép kering az országról világszerte. Hogy ez mind igaz-e? Nos, részben igen, de azért nem ennyire egyértelműen. Lássunk pár példát a felmerülő problémákra.

p4162093-w1200.jpg 

Nyelvi problémák

Azt hiszed, hogy tudsz Angolul? Éltél már Angliában vagy Amerikában, és simán boldogultál a nyelvtudásoddal? Hah, nagyjából el is felejtheted a posh english vagy laza amerikai akcentusodat, a jó Rigó utcai tudás is elbújhat. Itt sokan nem fognak megérteni, Te pedig majd csak meresztgeted a füledet az Ausztrál kifejezésekre és az itteni kiejtésre. Vagy ha valami csoda folytán jól elboldogulsz az ausztrál angollal, akkor sok szerencsét a helyi kínai, vietnami, indiai, indonéziai és akár dél afrikai angol akcentusokhoz (hogy csak egy párat említsünk). Mi mindketten kifejezetten jó angollal érkeztünk ki, de hónapokba telt elérni, hogy mondjuk 80%-át megértsük a beszélgetéseknek. Ha pedig közepes, gyenge angollal érkezel Ausztráliába, na, akkor aztán fogsz izzadni, és lesznek depressziós estéid, amikor azon szomorkodsz, hogy soha nem fogod tudni megérteni az embereket magad körül.

p4061919-w1200.jpg 

Kulturális különbségek

Hogy vagy az indiaiakkal? És a kínaiakkal? Esetleg a Fülöp szigetekiekkel? Ismered és elfogadod a kultúrájukat, viselkedésüket? Biztos? Mondjuk mit szólsz ahhoz, ha az indiai munkatársad minden nap melletted hangosan csámcsogva eszi az ebédjét, majd jó egészségeseket büfizik a végén, természetesen hangosan? Ugyanis ez itt teljesen normális, mindennapi dolog, és habár Neked ez európaiként kifejezetten visszatetsző, de az ő kultúrájában teljesen normális. Úgyhogy még ha szólsz is neki ezért, csak azt éred el, hogy nem lesztek onnantól jóban, hiszen a Te kultúrádat próbálod magasabb rendűként ráerőltetni. Azt pedig senki sem szereti. És ez a példa még csak egy jelentéktelen kis semmiség a komolyabb, mondjuk a probléma-, és stresszkezelési módszerek közötti különbségekhez képest, amelyek már nagyobb gondot tudnak okozni, mondjuk a munkahelyen vagy a lakókörnyezetedben.

andi_thecoffegangcrash-w1200.jpg 

Aztán kitalálod, hogy na, majd a helyi igazi ausztrálokkal szót értesz, ott jöhet a következő koppanás. Ausztrál focival vagy mondjuk a krikettel hogy vagy? Sörözés megy nagyon, miközben épp az ötödik BBQ steaket eszed (a mennyiség a lényeg alapon)? Ha igen, akkor imádni fogod az ausztrálok többségét, ha nem, ijjj, akkor bizony nehezebb lesz közös témákat találni a helyiekkel. Ráadásul ne feledd, Te nekik itt ugyanolyan bevándorló vagy, mint a szomszéd kínai hentes, Csakmocsing Csüng, vagy az arab költöztetőmunkás, Kapd El Hammar. Az mondjuk más kérdés, hogy természetesen jóneveltségből meg politically correct-ségből ezt nem dörgölik az orrod alá, de ettől még a tény az tény marad. Talán majd a gyerekeid már zsigerből fogják vágni a helyi sportolók neveit, és vödörszámra inni a német sörökhöz képest kifejezetten gyenge és íztelen helyi söröket. De Te szinte biztos, hogy már soha.

pc075053-w1200.jpg

Nagyon sok ideérkezőnek az a tapasztalata, hogy komolyabb, mélyebb témákról csak szintén bevándorlókkal vagy a saját nemzeted szülötteivel tudsz beszélgetni. Többek között mi is ezt látjuk, pedig otthon kifejezetten széles és változatos szociális hálóval rendelkezünk, de itt össz-vissz 1 azaz 1 ausztrál barátunk lett a majd 2 év alatt, a többi mind magyar, vagy egyéb bevándorló Indiából, Indonéziából.

p4192217-w1200.jpg

Amit pedig egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni, az a magyar nyelv hiánya. Pár hónap és szomjazol a magyar szóra, a változatos kifejezésekre, a zseniális szóviccekre. Ezért elkezdesz magyarokkal ismerkedni, barátkozni, ami egyrészt nagyon jó, mert életet visznek a mindennapjaidba, és megoszthatod velük a nehézségeidet, örömeidet. Másrészt viszont nem segít az ausztrál beilleszkedésben, és az angolodat sem javítja. Valamit valamiért.

img_20150221_160153-w1200.jpg 

Munkakeresés

Na, ezt halljuk ugye a legtöbbször, itt aztán a pálmafán is munka terem, ugye? Valóban, Sydney-ben tényleg rengeteg munkát lehet találni (az ország többi városáról tapasztalat hiányában inkább nem nyilatkozunk). A nagy kérdés, hogy milyet? Na, itt van a kutya elásva… Idejönnél magyar középvezetői vagy valamilyen menedzseri tapasztalattal, és elvárnád, hogy azonnal a szintednek megfelelő munkát adjanak Neked? Eeeeeee, nem valószínű! Tanuló vízummal jönnél ki, és szeretnéd, ha a munkahelyed figyelemmel lenne az iskolai kötelezettségeidre, az órák időpontjaira? Nem biztos, hogy menni fog. Mondjuk, mit szólnál inkább egy kemény költöztetői munkához napi 8 órában, vagy esetleg padlócsiszoláshoz össze-vissza beosztásban, esetleg felszolgálói álláshoz minimálbérért, amiből a lakást és az alap szükségleteket esetleg ki tudod fizetni, de hogy megspórolj egy kis pénzt a következő vízumdíjhoz, az bizony esélytelen.

A lényeg, hogy irodai munkákat nem szeretnek bevándorlónak adni az Ausztrálok sem, ha

  • student vízumon vagy, és emiatt teljesen hektikusan tudsz csak dolgozni
  • nincs az angolod kifejezetten magas szinten (ld. ozzi angol)
  • nincsen még ausztrál cégnél szerzett munkatapasztalatod, még ha otthon 10+ évet is dolgoztál ilyen olyan neves multinál

Tehát ha kijössz, számíthatsz arra, hogy az első fél-1-2 évben csak legalja munkákat fogsz végezni (student vizummal szinte fix), amiből bár megélsz, de előre lépni nagyon nehezen fogsz tudni. Akár még PR vízummal is belekerülhetsz egy ilyen szituációba, amiről pedig sokan úgy gondolják, hogy minden HR-es le fog térdelni, ha megtudja, hogy neked az van. De nem. A PR is csak az előszoba, onnan még lehet pár lépés és jó néhány hónap egy jól fizető, a szintednek megfelelő munkáig.

Kivételként a nagyon magas és egyedi szakmai tapasztalatokkal rendelkezőket tudnánk felhozni, legyen az bányamérnök, építőipari mérnök, speciális programozó vagy akár orvos (a teljesség igénye nélkül). Ők azért elég nagy bizonyossággal tudnak már a kiérkezéskor is hamar, jó minőségű állást találni.

 

Vízumok

Tapasztalatunk szerint ebben a témában vannak a legtöbb félreértések, és nagy koppanások. Ahogy látjuk, otthon most már szinte minden nemzeti trafik mellett van legalább egy bevándorlási ügynök, aki megmondja a tutit. A tuti pedig az esetek 80%-ában az, hogy gyere ki valamit (bármit!) tanulni a pároddal, fizesd a sulit, mellette dolgozzatok a részmunkaidős munkavállalási engedélyetekkel, így egy-két év, és jöhet a letelepedési engedély, vagy valami jó kis szponzorvízum egy helyi cégtől. Mission completed, hipp-hopp állampolgár is leszel, mehetsz minden nap munka után szörfözni és koktélt szürcsölni.

p4198473-w1200.jpg

Bullshit. Ha nem rendelkezel olyan szakmával, ami a nemzeti (SOL) vagy legalább a regionális (CSOL) bevándorlási szakmalistán rajta van, akkor bizony minden követ meg kell mozgatnod és legalább 2-3 különböző tervvel kell rendelkezned, ha le szeretnél telepedni Ausztráliában, és nem csak 1-2-3 évet itt tölteni, majd minden pénzedet elköltve, csalódva, esetleg akár már külön is válva a párodtól hazamenni nyalogatni a sebeidet.

pa194082-w1200.jpg

Ez itt nem az Európai Unió, nem lehet nagyon összevissza ugrálni, meg módosítani az elképzeléseidet miután már elindultál mondjuk egy tanuló vízummal. Kell, hogy legyen elképzelésed, terved ahhoz, hogy hogyan, milyen szakmát tanulva tudsz egyre közelebb jutni a hőn áhított PR (Permanent Residence) vagy Sponsor Visa-hoz. Ha csak angol tanfolyamról angol tanfolyamra ugrálsz, vagy 4-5 büfészakot végzel el egymás után, a végén egy centivel sem leszel közelebb a letelepedéshez, sőt inkább távolabbra kerülsz, mert ugye minél öregebb vagy, annál kevesebb pontot fogsz kapni letelepedési vízum megigénylésénél.

A másik probléma a folyamatos változás. Az ausztrál kormány az itteni igényeknek megfelelően változtatja évről évre a hiányszakmák listáját, így az is lehet, hogy amit most elkezdesz megtanulni, azt jövőre leveszik a listáról, és hopp, máris ott lógsz a levegőben a semmi közepén. Ezért mondjuk, hogy legalább 2-3 tervvel érdemes ide kijönni, és még úgyis simán lehet, hogy egy 4. terv fogja meghozni a megoldást, mikor már szinte teljesen feladtad az egészet. Nem egy barátunkkal történt így…

 dsc_0103-w1200.jpg

És ha ez még nem lenne elég, akkor vedd számításba, hogy a vízumfajtákat is folyamatosan változtatják, így szinte biztos, hogy vagy beleőrülsz az internet folyamatos böngészésébe, vagy egy vagyont költesz bevándorlási ügynökökre, mire megtalálod azt, aki valóban segíteni tud a megfelelő vízum és terv kitalálásában. Már ha addig nem fogy el a pénzed. Jól hangzik, mi? :)

 

Távolság

A másik kemény dió, amit hajlamos az ember apróságnak gondolni, az a 15.000 km, ami elválasztja Ausztráliát Magyarországtól. Nos, ez bizony nem kevés, ráadásul a nyáron 8, télen 10 órás időeltolódás nagyon megnehezíti a kapcsolattartást az otthoniakkal. Gondolj csak bele, otthon reggel 10, éppen túlvagy a reggeli kávén, kezdenéd a munkát, itt már este 8, készülődünk a lefekvéshez, fél lábbal már az ágyban vagyunk. Nagyjából pont ellentétes a két állapot, és ez bizony azt okozza, hogy az eleinte még sűrű skype beszélgetések elkezdenek ritkábbak és rövidebbek lenni, így egyre inkább kimaradsz az otthoniak életéből, már csak a főbb sarokpontokról lesz tudomásod és vice-versa.

Akár már egy év alatt is olthatatlan honvágy támadhat, és bár nagyon jól hangzik a 30 fokos napsütés karácsonykor és szilveszterkor, de hiányzik az igazi karácsonyfa, a forraltborozás, a meleg lakásba megérkezés a kinti csípős hidegből. Majd jön az ausztrál tél (ami Sydney-ben olyan 5-16 fokot jelent 3-4 hónapig), és szomorkodva nézed az otthoniak Facebook bejegyzéseit az Erzsébet téri fröccsözésekről, az eper és málnaszezonról, a jobbnál jobb fesztiválokról, a balatoni országszerte világhíres átlátszó palacsintákról, és zsírban tocsogó lángosokról. Nincsen rózsa tövis nélkül, ugyebár…

2013-12-18_14_18_19-w1200.jpg

A megoldás? Folyamatosan nézegeted a repjegyeket, hátha találsz egyet olyan 1600 dollárért (az már nagyon olcsó!!), amivel nem 50 óráig tart a hazautad, hanem mondjuk csak 26-ig. És ha még pénzed is van rá, meg tudod beszélni a főnököddel, hogy lelépsz bruttó 3 hétre (minimum) valamint találsz valakit, aki a bérelt lakásodat pont arra az időre kiveszi, na akkor megveszed a jegyet, és már vágod is a centit.

Aztán hazaérsz, mindenkivel lepacsizol, egy nap 13 emberrel találkozol, 43 kávézóban fogyasztasz el egy-egy kávét/sütit/turmixot, megveszed azokat a dolgokat, amiket itt nem lehet kapni (túrórudi, téliszalámi, ropi, pilótakeksz, pálinka satöbbi), próbálsz a szülőkkel annyi időt tölteni, amennyit csak lehet, majd egyszercsak újra ülsz a repülőn, teljesen kipurcanva, és próbálod felfogni az elmúlt napok történését. Ha szerencséd van, nem betegszel le a túlpörgés, valamint az irtózatosan hosszú repülőutak miatt, és a visszaérkezésed után akár már egy héttel tudni is fogod, hogy merre van az előre, nappal van-e vagy éjszaka.

 

Állati dolgok

Ugye Ausztráliáról mindenkinek a kis aranyos koala meg a jópofa kenguruk jutnak az eszébe. Aki már egy kicsit jobban utánanézett, az már azért tudja, hogy ezek mellett még vannak olyan kevésbé kedves állatok is itt, mint rengeteg cápafaj (a nagy fehércápával az élen), mérges pókok, kígyók és egyéb roppant barátságtalan rovarok. Azt tudtad, hogy a világ top 15 legmérgezőbb kígyójából 11 Ausztráliában honos? És hogy a világ egyik legerősebb mérgével rendelkező pókját Sydney Funnel Webnek hívják, és a kisállatokat simán megöli? Na, mostmár ezeket is tudod. Ezekután a majd minden lakásban jelen levő csótányok már igazán semmiségnek tűnnek, ugye?

A cápákkal meg az a baj, hogy nem csak a nyílt tengereken portyáznak, hanem simán kijönnek a strandokhoz, bejönnek az öblökbe. Úgyhogy mindenhol ésszel kell úszkálni, évente több halálos cápabaleset történik, és nem mindig csak a szörfözők esnek áldozatul.

 

„Drágaszágom”

Először nézd meg ezt az áprilisi cikket:

http://www.smh.com.au/business/the-economy/why-australias-still-the-worlds-most-expensive-place-to-live-20150416-1mm3lt.html

Na, van még kérdés?

Na jó, azért lássuk, miről is van szó.

Szóval Ausztrália, és azon belül Sydney a világ legdrágább országai/városai közé tartozik, ez tény. A lakásbérlés, a szolgáltatások, a tömegközlekedés külön-külön is horrordrágák, együtt viszont komolyan meg tudják terhelni a családi költségvetéseket. Csak példaként: 1 szobás lakás bérleti díja 300-500 AUD, tömegközlekedési bérlet 50-60 AUD. Nem havonta, hanem he-ten-te! És ha esetleg a már jól kivesézett tanulóvízummal vagy itt, akkor pedig a szintén hajmeresztő oktatási díjat már kisebb csoda összeszedni akár heti 40-50 óra munkából is. Ja, és ugye tanulóvízummal (pár kivételtől eltekintve) ELVILEG csak heti 20 órát dolgozhatsz… (az elvileg szó kiemelése nem véletlen…;) ) Na, akkor hogy is lesz ez a „felülök a repülőre és egy év múlva gazdagon és PR vízummal jövök haza látogatóba”. Leginkább sehogy, kaparsz, mint malac a jégen.

Viszont ha nem Sydney, akkor vajon hova? Melbourne? Hidegebb van, elképesztően szélsőséges az időjárás, a szép tengerpartokhoz ki kell utazni a városból, viszont munka azért akad ott is, habár a lakhatás ott sem olcsó. Brisbane? Bár az idő melegebb, sokkal kevesebb munka van, elég unalmas város, ami hétvégére teljesen kiürül, mivel mindenki lezúz a Gold Coastra süttetni a hasat. Adelaide? Jó idő, olcsó lakhatás (350-ért / hét már tengerparti ház!), viszont munka az szinte nuku. Perth? Na, azt inkább hagyjuk, oda aztán tényleg csak az megy, aki mindentől és mindenkitől távol akar lenni, vagy esetleg a bányaiparban dolgozik. Végül van még Hobart, Darwin és Cairns, na ezekről aztán semmi infónk, valószínűleg nem véletlenül.

A már korábban említett hazautazás meg egy külön témakör is lehet. Az, hogy 1600 AUD alatt nem igen fogsz tudni jegyet venni, még csak a legkisebb probléma. Ugyanis ha mondjuk nem alkalmazott vagy a munkahelyen, hanem „contractor” (azaz beszámlázol, ami itt viszonylag gyakori dolog), akkor nem kapsz fizetett szabadságot, viszont a lakásodat nem fogod 2-3 hétre feladni, tehát azt is fizeted tovább, mint a katonatiszt. Esetleg ha szerencséd van, kifogsz valami jófej magyart, akinek pont arra az időpontra kell szállás, amíg Te otthon vagy, és nem díbolja szét a kecód. Ritka, mint a fehér holló. Úgyhogy a nap végén egy hazaút költségvetése akár 4-5000 dollár is lehet (/fő) az otthoni költésekkel együtt, amiből már azért simán el lehet menni innen olyan helyekre, mint Fiji, Új-Zéland, Bali és a legkomolyabb szállodákban pihenni. Na, Te melyiket választanád?

A költségeknél még egy dologra kitérnénk. Mi van, ha már van gyerek? Röviden: még durvább drágaság van. Ha nem PR-ral érkezel ide, viszont van 1-2-3 kisfickó/kislány a családban, akkor az gyakorlatilag szinte egy anyagi csőddel ér fel. Ugyanis ha kicsi a gyerkőc, akkor a napközi naponta 60-100 AUD, a pre-school/primary school évi 4-6000 AUD, vagy akár még több. És bizony helyet sem mindig lehet találni… Úgyhogy dönthet a kedves szülő, hogy marad otthon a gyerkőccel, és nem keres pénzt, vagy elmegy dolgozni, és majdnem az egészet a gyerek beadására költi. Nem könnyű döntés. Itt azért jelentősen javul a helyzet, ha PR-ja van a szülőknek, onnantól jóval olcsóbbá válik az élet az iskoláztatás szempontjából.

img_20150301_153611-w1200.jpg 

Jövés-menés

Végezetül egy érdekes probléma: Ausztrália, mint tranzit ország. Nem könnyű megszokni, hogy körülötted folyamatosan jönnek-mennek az emberek, a friss itteni barátok. Ugyanis ahogyan azt az előbbiekből láthatjátok, nem könnyű itt maradni Ausztráliában, rengeteg akadály merülhet fel, a vízumtól, a honvágyon át a pénz elfogyásáig. És ez bizony sokszor fájdalmas, végre kialakítasz magadnak néhány közelebbi kapcsolatot, aztán sutty, kiderül, hogy bizony 1 hónap múlva elmennek Angliába, Németországba esetleg haza. És ez megy folyamatosan, van aki 1 év után, van aki 8 év után. Sose lehet tudni. És minden egyes ilyen visszamenetelkor elgondolkozol, hogy Te mit keresel itt, 15.000 km-re az otthonodtól…

img_20150131_200257-w1200.jpg

 

Nnnnnnnna, még tudnánk mit írni, de legyen elég ennyi a nehézségekből. Ugyanis ahogy az elején is írtuk, ez az egy bejegyzés most itt kifejezetten a problémákról szólt, viszont ha megnézitek a korábbi tizennéhány bejegyzést, ott már leírtuk azt a rengeteg fantasztikus dolgot, amivel az elmúlt majdnem két évben gazdagított minket Ausztrália. A mérleg? Egyértelműen pozitív, néha kicsit át-át billenve a negatív tartományba, hogy aztán mondjuk egy-egy hétvégi kirándulás a tengerparton vagy a dzsungelben újra meg újra eszünkbe jutassa, hogy milyen csoda helyen is élünk mi most… Hogy meddig? Kettőt és könnyebbet… :)

 

Ha tetszett és hasznosnak találtad a blogunkat, hívj meg minket egy kávéra a Flattr-rel!

Előre is köszönjük! A&Z

Flattr this

img_20150411_172643-w1200.jpg

125 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://azausztralia.blog.hu/api/trackback/id/tr337487588

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.05.26. 11:00:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.05.26. 09:58:00

Azért az aranyos, hogy itt sokak szerint az EU a "nyilvánosház", amely minden menekültet befogad (nincs így különben, de hagyjuk most ezt), és mindezt azután írjátok, hogy arról megy a szó, angolul alig gagyogó indonézekkel meg kínaiakkal kell versenyezni, szar melókért. Ahham ... Hát ez minimum is érdekes.
Na, mindegy. Sok sikert mindenkinek, aki ott van, vagy oda készül.

2015.05.26. 10:05:49

Jó a poszt, egy kicsit odébb tologatja a rózsaszín felhőket. Azt kell mondjam, még nagyon finoman fogalmaztad meg a negatívumokat. A beilleszkedésről csupán annyit, hogy az átlag ausztrál szemében csupán "f... wog" maradsz, bármennyire is szeretnéd, hogy elfogadjanak. Erre kár is apellálni, inkább más nemzetiségűek közül kell ismerősöket keresni, sokkal előbb elfogadnak, már csak a hasonló státusz miatt is. Egyébként az ország nagyon szép, a pókokat mondjuk utáltam, pláne hogy ott voltak mindenhol.

További sikereket kívánok nektek az ottani élethez.

So No 2015.05.26. 10:52:05

@Pink Petsch: Nem azzal van baj, hogy alig gagyognak angolul. Legtobben anyanyelvi szinten beszelik itt a malajoknal. (es persze a kornyezo orszagokban. Talan csak Thaifold kivetel ez alol)
Itt a malaj gyerekek is jobban beszelnek, mint a nyelvvizsgas magyarok.

Viszont a kiejtesuk olyan, hogy... Csak egy pelda az egyik kollegamtol: Titi pecenc dan. (Azaz Thirty percent is done)

Itt malajziaban pedig nem kell versenyezni a szar meloert. Kulfoldikent nem is johetsz "mezei" munkasnak, mert mint emlitettem fentebb, csak olyan munkad lehet expatkent, ahol minimum az itteni minimalber otszoroset kapod. Azaz 5.000 ringgitet.

2015.05.26. 11:09:08

Ahol a pókok ilyenre képesek, oda akkor sem mennék, ha kötegben dobálnák hozzám a százdollárosokat:
i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/03/07/article-2111390-120C1C92000005DC-564_634x422.jpg

eau sauvage 2015.05.26. 11:20:06

Kedves A+Z,
Először is sok sikert az ottani élethez.

Másodszor. Azt gondolom, elég jól megfogtátok azt a világot (illetve az itteni és ottani világ különbségét), amit én úgy szoktam megfogalmazni, hogy innen nézve 16 000 km, vagy onnan nézve 16 000 km távolság olyan különbségeket/gondolatokat is felszínre hoz, ami ezen távolság hiányában nem nagyon érzékelhető.
Annyi személyes megjegyzést hadd tegyek, hogy sok-sok évvel ezelőtt (90-es évek vége) volt szerencsém ott eltölteni hosszabb időt, és akkor benne volt a pakliban a még hosszabb ott eltöltött idő, vagy esetleg a végleges maradás is. Aztán Magyarország mellett döntöttem (a mi lett volna ha... kérdés azért néha eszembe jut, de ma már nincs jelentősége). Túristaként rövidebb időre néha-néha azért visszatérek... :-)

Ausztrália azóta nagyon sokat változott. Aki folyamatosan látja, annak valószínűleg kevésbé tűnik fel, de aki sok év kihagyással látja a változást, az tud sokkoló is lenni.
A 90-es években még British Airways-szel repültünk, az utasok túlnyomó többsége angolszász, ma Emirates, Qatar, Etihad és hasonlók,a legváltozatosabb közönséggel.
Megdöbbentően megnőtt az ázsiai emberek aránya. Ezzel együtt az a kicsit álmos, kicsit nyugodt, "az egész ország egy nagy szabadidőközpont" jellege elveszni látszik, persze még mindig paradicsom a magyar idegbajhoz képest...

Ugyanígy döbbenetes az árak emelkedése. Amit írtatok, hogy heti helyi közlekedés Sydney-ben 60 AUD, az 15 éve még 23 AUD volt (red weekly travel pass, akkor így hívták), egy Big Mac menü 5 AUD volt, és még lehetne sorolni a példákat, ezt az áremelést az évi 1-2 % infláció nem megyarázza....

Az angol. Valószínű kicsit szubjektív, de meg lehet tanulni megérteni (nem a kocsmai szlenget, mert ahhoz sok idő kell), de a mindennapokban használt "irodalmi" angol verziók közül nekem sokkal könnyebben megy a megértése, mint pl. az amerikai "nyekergésé" (elnézést mindenkitől, akit ezzel megbántottam :-))

A távolság. Szerintem is a leghúzósabb. Belegondolni abba, hogy 2-3-4 évente láthatod Európát, elég meredek. Persze, aki kizárólag "megélni" akar, annak ez nem szempont, de ha egy kicsit többet vársz az élettől, akkor ezen minimum elgondolkodsz. Viszont ez borzasztóan szubjektív dolog, mert Európából meg Új-Zélandra, Fijire, és hasonló helyekre nem jutsz el mindennap, nektek meg ott van a "szomszédban".

Mindent egybevetve azt gondolom nagyon nehéz állást foglalani, mert a józan ész és a szubjektív dolgok keveredése nem könnyíti meg a döntést, de azt mondom, aki most fiatal, megteheti, megfelel a feltételeknek, és túl tud lépni a "szubjektív" dolgokon (pl. a távolság kérdése), és vonzódik ahhoz a kontinenshez, inkább vágjon bele mint nem.

Tranceberg 2015.05.26. 11:58:46

2012-ben éltem kint 1,5 évet tanuló vizumon Melbourne-ben.
Életem legrosszabb döntése volt!
Magamról csak annyit,hogy éltem éveket az USA-ban és most már két éve kint élek Angliában boldogan.

A suli mellett heti 40 órát dolgoztam,hétvégén is sokszor. A két melóból az eggyik készpénzes volt így nem volt gond,hogy túl léptem a heti 20 órát.

Minden nagyon drága....de tényleg minden... otthon féláron hozzá jutsz mindenhez és cipeled vissza AU-ba.
Nagyon -nagyon meleg van.... és Melbourne még a hűvősebb városok közé tartozik... most képzeld el nappal 40 fokban dolgozol majd éjszaka 30 fokban izzadsz az ágyban,nyomod magadra a ventillátort és a légkondit... MINDEN NAP.... nem csak egy hétig mint otthon... nem ám .. péntekre már energiád nincsen bulizni vagy kirándulni..folyamatosan tüsszögsz a légkondi miatt... a pálmafás beach szabadidő re kb annyi mint otthon amikor kimész a strandra.
Az időd nagy része a munkában izzadás és rohanás a suliba ahol teljesen feleseleges tanulsz valamit aminek semmi hasznát nem fogod venni és mire elvégzed leveszik a listáról. Persze mindezt rohadt drágán.
Nincsen senki...egyedül vagy... az Ausztrálok elzárkoznak tőled... a bevándorló barátaid mind ugyanabban a cipőben járnak mint te. Kínlódás a vizumokkal,trükközni a heti 20 óra munkával,fizetni a lakást az utazást az iskolát a kaját és próbálsz spórólni,hogy haza tudjál menni három hétre a családhoz.
A bevándorló ismerőseim nagy része boldogtalan és stresszes volt mert így kell élned az életedted.

A hétköznapok kínlódása sokat kivesz a hétvége varázsából...én is a pálmafás kengurus képeket raktam fel persze...de ami mögötte van senki sem tudja csak aki ezt végig csinálta...

Ha nem vagy mérnök vagy orvos esetleg programozó nem ajánlom Ausztráliát....egy vagyont ráköltesz és nem kapsz érte semmit..... Nem hagynak beilleszkedni, idegenként kezelnek, letelepedni szinte lehetetlen, rettenetesen drága...... és nagyon meleg...ha nem a medencében ülsz akkor egy idő után már csak kínlódsz... egyébként sem a pókók sem a kígyók nem zavartak de hagy ne kelljen már minden reggel a cipőt veregetnem az ajtófélfához,hogy éppen milyen pók alszik benne....

még tudnék írni rengeteg mindent de most ennyi elég volt.

csókólom

kvp 2015.05.26. 12:10:54

Szerintem ilyen messze csak ugy erdemes kimenni, ha valaki tenyleg ott akar elni es ehhez meg is van a megfelelo kepzettsege. Idealis eset amikor eleve egy hianyszakmaba, itthonrol veszik fel a kivandorlot, tehat eleve egy jo allas varja. Kint tanulni ugyanis nem igazan eri meg, mert azok a szakmak amikkel jol lehet keresni iszonyat dragan tanulhatoak csak. A bufe-ruhatar olcsobb, de azzal itt es kint is csak egy gyorsetterembe lehet bekerulni, tehat kar ra pazarolni a penzt es az idot.

A hazautazas es a skype is problemas, de valahol el kell fogadni, hogy ha valaki a vilag kb. masik felere megy ki, akkor el kell felejtenie az osszes itteni kapcsolatat (baratit es rokonit is), tehat se a hazautazgatasnak, se az egyre felszinesebbe valo kommunikacionak nincs igazan ertelme. Ha valaki kimegy, akkor idealis esetben elkoszon mindenkitol, azzal a tudattal, hogy lehet soha nem latja oket tobbet. Ez sokat segit abban is, hogy az ember csak elore nezzen, ami az elorejutasban hasznos.

Ha mar kivandorol az ember, akkor erdemes mindenkivel a helyi nyelven kommunikalni, tehat ausztraliaban meg a kinti magyarokkal es csaladon belul is angolul. Ez egyreszt segiti a helyi nyelvjaras elsajatitasat, masreszt a magyar kulturarol a helyi befogado kulturara torteno atallast. A kisebb gyerekek akar mar a magyar nyelvet is elfelejthetik amire iskolasok lesznek. Ez utobbi akkor jarhato, ha sikerult valamennyire letelepedni (tehat vagy mar van letelepedesi vizum vagy folyamatban az allampolgarsag)

Azsiai bevandorlokbol azert van olyan sok, mert fizetnek erte mint a katonatiszt, tehat az elso bevandorlok kemenyen dolgoznak es barmilyen munkat elvallalnak, azert, hogy kivihessek a csaladtagjaikat, akik ugyanugy kemenyen dolgoznak, hogy a maradek csaladtag is kimehessen. Mivel nem magukra koltik, ezert az allam szamara duplan megeri befogadni oket. Ez akkor fog atfordulni, amikor az erintett csaladokbol mar mindenki kint lesz es az elso olyan generacio no fel, akiknek mar nem kell annyira kemenyen dolgozniuk. Angliaban es a franciaknal is ekkor kezdodtek a bajok. Ausztralia es Kanada meg csak a 80-as 90-es evekben indult el ezen az uton, tehat meg van kb. 15-25 evuk amire ebbol barmekkora gond lehet. Viszont a bevandorlast mar most szigoritjak, pont a rossz europai tapasztalatok miatt. Raadasul a magyar bevandorlok egy resze azert lat tobb azsiait mint europait, mivel megfelelo kepzettseg hianyaban oket is csak az alacsonyabb szintu munkakra tudjak beosztani. Ez hosszu tavon egyebkent art a beilleszkedesnek, mivel igy csak az alacsonyabb szintu tarsadalmi csoportokba lehet bekerulni, mig az igazi ausztralokkal semmilyen kapcsolat nem alakul ki.

Roviden szolva aki rendelkezik egy kint piackepes tudassal es szeretne (es kepes is) az ausztral kultura resze lenni, annak nem jelent problemat. Aki reszben magyar akar maradni vagy nem tudja pontosan, hogy hova akar beilleszkedni jobban jar ha Magyarorszagon marad amig el nem donti vagy meg nem oregszik.

Zita Zimler 2015.05.26. 12:22:42

Gratulálok a bejegyzéshez! Az eddigi 2 évnyi Melbourne-i élet alatt nagyon hasonló dolgokat tapasztaltunk. Sok a nehézség, ha nem a megfelelő vízummal jön az ember, de még akkor is váratlan dolgok érnek, ha PR vagy (pl nem kapsz a szakmádban munkát helyi tapasztalat hiányában, de "diákmunkát" sem kapsz, mert nem diák vagy).
Ennek ellenére mi is azt mondjuk, hogy csodálatos az ország, s megéri küzdeni.
Még egyszer gratulálok a bejegyzéshez és továbbra is csak pozitívan!
Zita (zitaandzsoltinaustralia blogról)

_JgR 2015.05.26. 12:42:13

@Tranceberg: Mintha magam fogalmaztam volna, bár a nagy meleggel nem értek mindig egyet. Itt télen magyar viszonylathoz képest nincs hideg, de a fűtés hiányában fázunk este, és a főbérlőnk megtiltotta, hogy fűtőtestet használjunk, mert hogy "fire hazard"...
Amúgy mi sem tudjuk élvezni a tengerpartokat meg a szép tájat, mert mi is egy boltban rohadunk egész nap, estére meg fáradtak vagyunk, a hétvégék meg tényleg elveszítik a varázsukat (mert nekünk olyan sincs, heti 40-45 órát dolgozunk, persze azért, hogy ki tudjuk fizetni a lakbért és az életet).

Lehetőség meg lenne, de friss business/marketing diplomásként PR nélkül szóba sem állnak velem. Voltam már állásinterjún, hívtak többször telefonon, de valahogy az akcentusom vagy az önéletrajzom miatt rögtön a vízumra terelődött a szó, megkérdezték honnan jöttem, és utána egyik helyre sem vettek fel..

Nehéz, nehéz.

pepe333 2015.05.26. 13:38:08

Aki fikázza Ausztráliát, azt le fogom Sidney... :)

Tranceberg 2015.05.26. 13:51:46

@_JgR: Amikor rádöbbentem,hogy ugyan úgy küzdeni kell hónapról hónapra mint otthon, eldöntöttem,hogy hazaköltözök. Semmi pluszt nem adott AU.. létbizonytalanság és a pénzhajsza az itthon is meg va.
Aztán persze egy hónapra rá már Angliában voltam. Két éve kint vagyok és maradok is itt. Létbiztonság,vannak angol barátaim és két óra alatt otthon vagyok ha kell. Nem akarom reklámozni Angliát de ha beszélsz angolul rengeteg munka van és sokkal normálisabbak az angolok.
Kengurut még nem láttam :)

ferencke333 2015.05.26. 14:24:14

@hidegsegg: A posztíró angolja lehet, hogy jó sztrájn-ból (így ejtik ott az Australian szót), de írásban kicsit gyengécske. STAKE=nyárs, karó, STEAK= marhasült szelet LOL

Mary Darley 2015.05.26. 17:35:41

A magyar helyesíráSzándékomban áll-a többisi hibáktól eltekintve elég jók az információk. Jómagam idestova 43 éve élek Ausztráliában, ahol a 70--es években sokkal könnyebb volt munkát találni, tanulni, előre jutni, egyszóval boldogulni.
Az akkori, és az azt megelőző időkre valóban az volt a jellemző, hogy Ausztrália a korlátlan lehetőségek hazája, amelynek az lett a következménye, hogy a kedves magyar honfitársaink közül sokan azt csinálták, amihez a legkevésbé értettek.Így lett a fuvarosból bártulajdonos, 6-elemis akarnokból újságíró, lapterjesztő, suk-sükkös Macából rádió főszerkesztő, úttörő zenekari trombitásból (aki a fürdőszobában tanult meg kőműves zongorán játszani és énekelni) zenekar vezető. Szándékomban áll - a többi, egyéb témájú novellámon kívül - egy ausztrál furcsaságokról szóló írásomat is megjelentetni, ha találok megfelelő kiadót. Mindezeket leszámítva Ausztrália még mindig a világ legjobb országa. Üdv. mindenkinek,

Mary Darley 2015.05.26. 17:39:04

Elnézést kérek, de egy kis tabletről írtam, és szokásához híven összekeverte a mondatokat. Vegyék tárgytalannak. Köszönöm,

'it's cool to know nothing' 2015.05.26. 19:12:08

@eau sauvage:
Én a 90'-es évek elején éltem kint, viszont ugyanúgy nem tetszik, hogy a korábban kialakult arányok megváltoztak, és Au egy ázsiai szigetté változik lassan, de biztosan. Nem lesz nagy vidámság európai fehér kisebbségnek lenni hamarosan, mert nem hiszem, hogy pl. a kínaiak majd pozitív diszkriminációt fognak alkalmazni a fehérekkel, mint ahogy a fehérek tették korábban velük. Már annak idején is kifejezetten irritáló volt, hogy egyik kollégám maradt volna még egy kicsit (fél évet), de egy angolul alig tudó vietnámi az immigration office-ban csak hajtogatta neki, hogy nem lehet, nem lehet, haza kell menni. Pedig fél éve lehet, högy az a kis vietnámi dzsunkán szökött be Au-ba (annak idején ez nagy divat volt). Ezek nem lesznek olyan toleránsak majd az új bevándorlókkal, ha már övék a többség.

Amúgy még mindig Au a világ legjobb helye. Magyar menni UK-be, a brit (osztrák stb.) meg menni Au-ba. De igazad van, életed végéig wog maradsz.

'it's cool to know nothing' 2015.05.26. 19:30:58

@Tranceberg:
Így van, trógereknek nem való Au, mert ott van a rengeteg ázsiai bevándorló, akik szorgalmasak és rettentően spórolósak. Velük esélytelen versenyezned (volt egy vietnami kollégám, ő minden nap tejbe áztatott rizspépet evett reggelire, majd ebédre üres rizst szafttal, hozzá forró vizet ivott, mert nem akart beszállni a közös kávé, vagy teapénzbe a munkahelyen. Gyakran megkérdeztem tőle: mi lesz ma az ebéd? Surp-rice?

Viszont jó szakmákban (mint az enyém) nagyon jó ott az élet. Sydney legjobb helyén laktam (North Shore), a cityben dolgoztam (az Elizabeth és Park street sarkán egy felhőkarcolóban) és bejártam a fél országot. Viszont: Ha ott maradtam volna, még úgy is, hogy normális fizetésem lett volna, akkor csak egy külvárosi helyen tudtam volna ingatlant venni a hozzám hasonló bevándorlók között, és már biztos keserűbb lett volna az ottlét. Így viszont tökéletes volt, imádok visszamenni, amikor módom van rá.

Az időjárás pedig tökéletes kb. 10 hónapon keresztül 15-25 fok között van.

zsu80 2015.05.26. 19:56:54

@Pink Petsch: szerintem igen, elegge gusztustalan, lassacskan mive valik... Kaosz, az orszagok nem tudjak (nem akarjak) megvedeni sajat polgaraikat, az afrikai eloskodoknek tobb jogaik vannak, amiert mas gurizik, az nekik alanyi jogon jar. Nekem is mar hanyingerem van tole, de meg mindig imadom, nem lennek hajlando messzebbre koltozni. Egyebkent ilyen (hasonlo) vagy szebb kepeket en is tudok csinalni Olaszorszagban, amit en valasztottam, szoval nem kell ennyire messzire menni, kenyelmetlenseget itt is lehet talalni de kozelebb all a kulturankhoz es barmikor hazamehetek olcson. Es nem hiaba jon Europaba egy csomo turista, termeszeti, kulturalis szepseg itt is van, meg mediterran klima. Sokan itt ugy irnak mintha Ausztralian kivul csak Magyarorszag lenne a valasztasi lehetoseg, pedig millio mas is van. En maradok itt, ahova mindig is vagytam. Ja es eukaliptusz fa is van a Tirren tenger menten, igaz koala nelkul :)

2015.05.26. 22:09:06

Mi a jó ég az a kifejzés, ami tiltott ezen a blogon? Egy káromkodás, csúnya szó, semmi nem volt a kommentemben. Link meg pláne nem ... Egy listát esetleg?

2015.05.26. 22:11:20

Hát megpróbálom újra. Röviden, mert már nagyon unom. Szóval, a sárdobálás visszafelé sosem elegáns. Persze, Európa a gáz, mi? Nem az, hogy olyan melókat végeznek ott, amelyek itthon (Európában) eszükbe sem jutott volna, mert éppen a túléléshez elegendőek. De Európa a gáz. Hát persze. Kell az önigazolás ...

2015.05.26. 23:37:48

@AtoZ: Ez azért eddig nem volt ennyire világos. Azt hiszem az az igazi probléma, hogy az emberek szeretik a kirakat életet mutogatni. Mindenki (lásd Facebook, Instagram, blogok, stb.) mindig mosolyog, mindenki szép helyeken feszít, stb. ez megtévesztő. A ti blogotok is eddig a felhőtlen happyness képet mutatta és (én mindent elolvastam) nem találtam nehézségre vonatkozó bejegyzést. A mostani az volt. Köszönöm. Sokan csak néhány év "külföld" után látnak tisztán, pedig jó lenne (ahogy korábban is írtam) megosztani ezt az útrakelőkkel, mert sokan nagyon fals elképzelésekkel indulnak neki a világnak. Zéró nyelvtudás pl. (és zéró önkritika, mert sokan hiszik azt, hogy az angol némi brekegése elég tudás), zéró szakma, zéró tapasztalat. Otthon nem vállalnak el semmilyen munkát, mert ők többre tartják magukat, külföldön pedig csodálkoznak, hogy csak mosogatni fogják be őket. A másik az igények: otthon milyen szar már, hogy csak valakivel együtt tud lakást bérelni, külföldön aztán beköltözik egy dohos lyukba huszadmagával. Talán, ha otthon is lejjebb adnának és reálisabban állnának dolgokhoz, akkor otthon is boldogulnának.

AtoZ 2015.05.26. 23:49:37

@ferencke333: Kedves Ferencke, ha ennyit sikerult kiragadni a bejegyzesunkbol, akkor azt nagyon sajnaljuk. Termeszetesen tisztaban vagyunk, hogy hogyan kell irni a steaket, remelem megbocsajtasz nekunk ezert a felregepelesert. O, es igen, most sajnos be kell erned ekezetek nelkuli valasszal, mivel angol billentyuzetrol irunk. Tovabbi sikeres felregepelesi-, es nyelvtani hibavadaszatot kivanunk!

2015.05.26. 23:53:37

@'it's cool to know nothing': Elizabeth Streeten hol vannak "felhőkarcolók"?

2015.05.27. 00:12:23

Nem mellesleg, eperszezon van. Most én is éppen otthon vagyok, teli a piacok isteni, friss eperillattal! Holnapra tuti beteg leszek, mert vagy 2 kilót betermeltem, de hát ez ilyen. Németországban még csak a fóliás van, az meg nem egészen olyan zamatos és illatos. De mire visszamegyek, talán már ott is lesz szabadföldi. Megint beteg leszek ;).
Ja, ezt csak úgy mondtam ... :)

'it's cool to know nothing' 2015.05.27. 11:00:32

@Guadalupei Szűz: Ahogy írtam, a Park és az Elizabeth sarkán van, pontosabban az Elizabeth és a Castlereagh utcák között. Akkoriban Pacific Power épületként ismerték, most nem tudom mi van benne, de az aljában van egy Starbucks. Persze lehet, hogy neked kicsi felhőkarcolónak, mert csak 45 emeletes (én a 9.-en dolgoztam). Azóta rengeteg magas épületet húztak fel a környéken, annak idején a city ezen részén messze ez volt a legmagasabb.

'it's cool to know nothing' 2015.05.27. 11:04:32

Köszönöm, hogy meghallgattátok a kérésemet (gondolom erre utal a "közkívánatra"), és most nem csak a jó dolgokról írtatok, hanem a valóságról. Látjátok, egész jól fogadták a népek, nem volt semmi köpködés, mint hasonló posztoknál szokott.

Azt azért sajnálom, hogy a múltkori kommentemet (amit e-mailben is elküldtem) nem tudtam kiposztolni, mert csak alátámasztja, árnyalja, még jobban kiemeli, amiről most írtatok.

2015.05.27. 16:55:07

@'it's cool to know nothing': thx, valami másik Park streettel kevertem.

2015.05.27. 16:56:04

@'it's cool to know nothing': Szerintem is teljesen jó poszt volt, amúgy is szeretem a blogjukat. Apropó, nem megy mostanában valaki Sydneybe?

les miserables 2015.05.27. 17:44:34

@lezsír: Én Európában élek 26 éve, Skóciától Svédországig meg német területen is 10 év ,de Hollandiát nem adnám Ausztráliáért !Nem is értem miért mentek a tengeren túlra, itt egyszerű kér egy adószámot ,kezébe nyomják ,munka van dögivel ( már Debrecenben is nyitott az irodánk munkaerőt keres )tanulhat és barátságosabbak az emberek(Na jó a marokkoiak meg holland antilákbeli fekák nem annyira )Pénzben ugyan annyit keresünk mint a helyiek nem szabad megkülönböztetni !Vállalkozást indítani nagyon könnyű és azt is megéri aki nem akar beállni céghez !

Fajankó 2015.05.30. 00:23:45

@lezsír: " Az angolszász országok védik magukat és igazuk is van. "
Az európaiaktól???

swfla 2015.05.30. 05:57:48

Jo a beszamolotok (Kanadara emlekeztetett), orulok, hogy ezzel kezdtem a rozsaszinu tobbire nem is vagyok mar kivancsi.

Túrós (törölt) 2015.05.31. 12:29:17

látszik hogy angol gyarmat volt ...

Killary Fucking Clingon 2015.05.31. 19:33:06

Lehet személyes a blog, meg lehet szubjektív vagy amit akarsz, de amit az angol nyelvről és úgy általában a kulturális különbségekről írsz az egy nagy közhely. Bárki aki mondjuk élt Londonban egy hétnél tovább az bőven megtapasztalhatja hogy miként beszél egy paki, indiai, ausztrál, új zélandi, kanadai, amerikai, román , lenyel, etc etc vagy miként étkeznek.. Ez nem Ausztrál unikum drágám. Ez minden világvárosban vagy bevándorlási "központban" jelenlévő , létező dolog. Ahogy a csángó magyart sem érted meg nyóckeres magyarsággal.

micsoda? 2015.05.31. 20:27:14

Jók a fotók. Nem is tudom, de ha kolbászból lenne a kerítés akkor sem vándorolnék ilyen messze.

Mint máskor, most is élvezetes olvasmány, és van humora. / kínai hentes, Csakmocsing Csüng, vagy az arab költöztetőmunkás, Kapd El Hammar. /

romesz 2015.05.31. 23:20:40

Ez az elriasztas nem sikerult a legjobban :)
Aki valoban menni szeretne annak semmi elriaszto nincs ebben.
Ez mind resze egy vandorlasnak, kezdeti nehezseg mindenutt van, aki keptelen megbirkozni a nehezsegekkel az soha nem is gondolta komolyan. Csak sult galambot szeretne minden befektetett energia nelkul.

AtoZ 2015.06.01. 01:48:41

@Shabby Bear: Kedves Shabby Bear, egyreszt attol meg, hogy Te ezt kozhelynek tartod, attol meg igy van. Masreszt a hozzaszolasodban Te is ezt irod, hogy "Bárki aki mondjuk élt Londonban egy hétnél tovább": szerinted a magyarok hany szazaleka esik ebbe a kategoriaba? Ugye nem baj, hogy mi azoknak is irunk, akik meg nem eltek Londonban egy hetnel tovabb? Szerinted elkepzelheto, hogy ok mondjuk nem kozhelynek tartjak, amit irtunk, hanem hasznos informacionak? Egyebkent pedig olvastad azt valahol a bejegyzesunkben, hogy ez "Ausztral unikum"? Szerintem nem, "dragam"...

AtoZ 2015.06.01. 01:50:14

@romesz: Ennek orulunk, mert nem is elriasztasnak szantuk... :) Es igen, valoban, aki valoban jonni szeretne, annak ez a bejegyzes inkabb egyfajta felkeszito, hogy mire szamitson. Akit pedig ez az egy poszt elriaszt, annak tenyleg nem is erdemes elindulni Ausztraliaba... :)

AtoZ 2015.06.01. 01:55:24

@Dodlin: igen, talan tulzo volt a szohasznalat. Viszont akarkivel is beszeltunk eddig Melbourne-bol, azt mondta, hogy egy nap szinte negy evszakot is megelhet az ember. Ez Sydney-bol nezve nekunk mar "szelsoseges". A bevandorlokkal valo szot ertes pedig valoban nem Ausztral kulonlegesseg, viszont itt is erosen megfigyelheto, raadasul a nagy tavolsagbol es kulturalis kulonbsegekbol adodoan szerintunk jobban, mint mondjuk Angliaban. De ahogy mar ezt eddig is irtuk, ez a mi tapasztalatunk... ;)

AtoZ 2015.06.01. 01:56:36

@So No: Koszonjuk, es Neked is! Andi elt majd egy evet Maljziaban, na, azert ott is voltak kulturalis kulonbsegek dogivel... ;) ha erre jarsz, irj nekunk! ;)

AtoZ 2015.06.01. 01:57:43

@slowMotion: nem, abszolut nem kutya, sot. Mi kalandbol vagtunk bele az egeszbe, es egy masodpercre sem bantuk meg, pedig anyagilag eleg komolyan minuszban vagyunk az indulashoz kepest. :)

AtoZ 2015.06.01. 02:12:26

@Kard: igen, ez egy orok dilema. Ha van egy jo szakmad, es tenyleg jo vagy benne, akkor otthon is szepen meg lehet belole elni, mert a megelhetesi koltseg alacsonyabb. A szitu viszont a kovetkezo: otthon mondjuk keresel netto 600.000-at havonta, elkoltesz mondjuk 300.000-at (csak a pelda kedveert). marad egy evben 3.600.000 Ft-od, ami ugye mar nagyon szep megtakaritas. Itt ugyanazzal a szakmaval nagy valoszinuseg szerint keresel HETENTE 2000 AUD-ot (ami abszolut nem ritka), koltesz mondjuk 1200 AUD-ot (ami egy szep megelhetes 1 fore), azaz evente megsporolsz 41.600 AUD-ot, ami 8.7 mFt. Bar a penz tenyleg nem minden, de azert ez egy jelentos kulonbseg. A nagy problema ott kezdodik, ha lakast akarsz venni Ausztraliaban (azon belul is Sydney-ben): nem nagyon kapsz minosegi, jo helyen fekvo kis lakast 500.000 AUD alatt... es ez bizony oriasi gond itt. Ugyhogy a dilema tovabbra is dilema marad. Esetleg csinalhatod azt, hogy dolgozol itt 5-10 evig, sporolsz, aztan meg hazamesz, keresel egy jol fizeto allast (amit egy 5-10 eves nemzetkozi tapasztalattal nem lesz nehez talalnod), es veszel egy gyonyoru lakast... :)

AtoZ 2015.06.01. 02:14:38

@zavaros: roviden (es persze nagyon sarkosan... ;): ha szereti a jo idot, Ausztralia. Ha mindegy, mennyire van hideg: Kanada. :)) Floridat mi elfelejtenenk... Viszont azt gondoljuk, hogy teniszezokent mind Kanadaval, mind Ausztraliaval csak jobban jarhat, mint az otthonmaradassal. Sajnos.

AtoZ 2015.06.01. 02:15:21

@hidegsegg: :) nem, steak-et. mar javitottuk... ;)

AtoZ 2015.06.01. 02:19:23

@eau sauvage: Koszonjuk a hozzaszolasodat, az ilyenek viszik elorebb a blogot... :)

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2015.06.01. 03:26:42

Ez a cikk miért egyes szám második személyben íródott?

Nem rólam szól, nem is a többi olvasóról, hanem a cikkíróról, mégis úgy ír, mintha rólunk olvasókról beszélne, holott nekünk semmi közünk nincsen a szerző ausztráliai problémáihoz.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2015.06.01. 03:42:15

@eau sauvage:

"Ugyanígy döbbenetes az árak emelkedése."

Hát ha valamihez, akkor a folyamatos áremelkedéshez Magyarországon aztán igazán hozzá lehetett volna szokni.
1 1946-os forint kb. 635 mai forint.

Kétlem, hogy az ausztráliai helyzet áremelkedés terén durvább lenne a magyarországinál.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2015.06.01. 03:45:08

@Tranceberg:

Na még egy bevándorló, aki egyes szám második személyben beszél saját magáról, mint a cikkírók.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2015.06.01. 03:59:11

@AtoZ:

"A szitu viszont a kovetkezo: otthon mondjuk keresel netto 600.000-at havonta, "

Ez meglehetősen irreális és életszerűtlen. Ennyi az átlagfizetés ötszöröse és ugye sokkal sokkal kevesebben keresnek az átlag felett, mint alatta. Úgyhogy ha nem is lehetetlen, de meglehetősen ritka jövedelem ez Magyarországon. Akit meg mégis ennyire megfizetnek Magyarországon neki nem nagyon van oka a kivételesen jó magyarországi állását és életét lecserélnie ausztráliai padlófényezésre.

AtoZ 2015.06.01. 04:08:06

@Akitlosz: Kedves Akitlosz, kerlek olvasd el az elozmenyeket is, amire ez a valasz, talan akkor jobban erthetove valik, hogy mirol volt szo (segitek: nem atlagfizetesrol, hanem kifejezetten kiemelt szakmaval rendelkezo, azon belul is jo kepessegu szakemberrol. Ott akar hiszed, akar nem, nem ritka a 600.000-as fizetes). Koszonjuk.

AtoZ 2015.06.01. 04:11:19

@Akitlosz: megkersz minket, hogy ne beszeljunk mas olvaso neveben. Erre Te ezt irod: "holott nekünk semmi közünk nincsen a szerző ausztráliai problémáihoz". Ne haragudj, de vicces, ahogy azon erolkodsz, hogy mindenbe belekoss. Termeszetesen ha nincs jobb dolgod, nyugodtan, az olvasok majd eldontik, hogy hasznos volt-e nekik amit itt olvastak, es visszajonnek-e, vagy sem, szerencsere ez nem rajtad mulik. :)))

Overlander 2015.06.01. 04:56:00

Kilenc éve lakunk Sydney-ben. Nem várt zsíros állás, igaz nem tanulóként érkeztünk, hanem mint szakképzett bevándorlók. Letelepedtünk és családot alapítottunk. Nincs nagyi a közelben aki átugrana egy tányér levessel mikor az egész család beteg vagy épp vigyázna a fiúkra pár órát mikor hivatalos ügyeket kell intézni. Fizetjük a ház jelzálog hitelét és éljük a napjainkat, mint sokan mások. Az írás sok igazságot tartalmaz, de szerintem aki 1-2 év után hazakullog az jobban tette volna ha ki sem jön mert valószinüleg nem tervezett előre és felkészületlenül érte a kultúrsokk. AU egy gyönyörű ország és habár sok minden már Magyarországon is elérhető, ez az otthonunk.

AtoZ 2015.06.01. 05:34:29

@Overlander: Szia, koszi a sajat peldat, az ilyenek segitenek egy teljes spektrumot bemutatni a letelepedesrol. Az pedig, hogy 1-2 ev utan valaki hazakullog, sajnos sokszor annak koszonheto, hogy nem keszultek eleg hattertartalekkal, vagy a bevandorlasi ugynok tulsagosan is szepnek irta le a bevandorlasi folyamatot, es nem neztek utana megfeleloen az orszagnak, a lehetosegeknek, a nehezsegeknek. Sajnos sok ilyen bevandorlasi kiserletet lattunk, latunk magunk korul. Ez a bejegyzes reszint pont azt a celt szolgalja, hogy a nagy rozsaszin kodot azert arnyalja. Es igen, aki ettol a bejegyzestol megijed, es nem jon ki, azt gondolom az nem is baj... :)

AtoZ 2015.06.01. 05:40:25

@'it's cool to know nothing': Igen, valoban Te voltal az egyik elinditoja ennek a bejegyzesnek... :)

AtoZ 2015.06.01. 05:43:22

@les miserables: ez egy nagyon relativ dolog. mi peldaul Hollandiaba nem mennek semmi penzert... :) jobban szeretjuk a gyongyoru tengerpartokat, a kozeli esoerdoket, a kellemes idojarast, es azt, hogy van ter korulottunk... de szerencsere mindenkinek mas a fontos.

Kard 2015.06.01. 08:35:35

@AtoZ: Igen, amúgy az összegeket is egész jól eltaláltad. Itthon a bruttó 900e-1.1m ami elérhető ha nem vezető vagy. Az meg 600-700e nettó. Egy opció van még ha számlázol és EVÁzol akkor mondjuk ezt fel lehet tornászni 800e fölé. Csak ezt meg kevés cég engedi meg, sajnos.
Viszont a te számításodból is az jön ki, hogy itthon lényegesen kevesebbet kell ezekkel a kondíciókkal dolgozni egy lakásért mint ott kint. Azért mondjuk 25m-ért itthon szép kis lakást veszel normális környéken.
Ettől függetlenül szerintem is megéri kimenni ha másért nem akkor a nyelvért.
Mellesleg ezeken az ingatlan árakon mindig megdöbbenek. Gyakorlatilag elérhetetlen kategória még a legjobb szakmákkal is.

supernem 2015.06.01. 11:09:46

@arsenal71: Donegalt Írország egyéb részén élő írek is röhögve emlegetik, mint negatív példát. Nekem pár hét alatt sikerült hozzászoknom a midlandi akcentushoz, a nejemnek mondjuk kellett pár hónap, de eddig még mindenhol megértettük, hogy mit mondanak Dublintól-Galwayig, Belfasttól-Corkig. Mondjuk Donegal egyelőre kimaradt, de már a kíváncsiság miatt is el fogok oda látogani. ;o)

supernem 2015.06.01. 11:24:07

@AtoZ: Nem vagyok egy nyelvtannáci, de ezt az "angol billentyűzetről írok nincs ékezet" dolgot sosem értettem. Nekem is angol billentyűzetem van, de feltetlepíteni egy magyar karaktersort nem rakétatudomány, ha meg már használtál magyar billentyűzetet, akkor tudod hol találod az ékezetes betűket rejtő gombokat, beleértve az y-z cserét is. Elgépelni, figyelmetlennek lenni nem kunszt, nekem is megy, de ez az ékezetlenséget billentyűzetre fogás szimpla slendriánsság, legyen szó desktop-ról, tabletről, vagy tapitelefonról...

Bocs, nem fikázásnak szánom, csak észrevétel.

arsenal71 2015.06.01. 11:28:29

@supernem: Azért ne nagyon nevessenek, mert Írország legszebb része. Bejártuk már többször Írországot, de el nem mennénk innen. Nekem ez az egyetlen hátránya, a tájszólás. Feleségem sokkal ügyesebb, ő megérti a világ összes angolját (van még angol nyelv?). Még a szomszéd öregúrét is, aki csukott szájjal beszél. Három éve vagyunk a szomszédja, de egy szavát sem értem. :) De egy tündér, még a kertgondozásban is segít.

supernem 2015.06.01. 11:33:48

Natessék, erről beszéltem. Az utolsó hozzászólásomban legalább két elgépelés van. :o)

supernem 2015.06.01. 11:36:25

Én sem a szépségéről írtam, de akcentusilag elrettentő példaként emlegetik. Tényleg.

arsenal71 2015.06.01. 12:24:58

@supernem: Tudom, értettem. Nap mint nap tapasztalom. Minap elvittük Kylemore kastélyhoz a vendégeinket, a pénztáros első szavából tudtuk, hogy Donegalban nevelkedett.
A szókincsben nincs különbség, köztük és például az Észak-Ír angolok között, csak a tájszólás. Talán mert ez Írország legszegényebb része, mely sokáig be volt zárva? Igazából most is ide a legrosszabb a közlekedés, és az egyik legkonzervatívabb megye. Se autópálya, se vonat. A pénz miatt pedig keveset utaznak. De nagyon szeretjük őket.
Most nézzük a Miss Fisher című kedves sorozatot, eredeti "ausztrál" nyelven. Mit mondjak, néhol hasonlít az angolra. :)

'it's cool to know nothing' 2015.06.01. 21:16:28

@Overlander:
Miért kellene hazakullogni? Van ám olyan is, hogy szabad választás. Nem mindenki kényszerként éli ám át az életét. Én pl, és sokan akiket ismerek egyszerűen nem akart maradni. Szívesen voltunk ott, szívesen megyünk vissza, de nem az otthonunk/hazánk és soha nem is lesz (lenne az). Visszavártak doktori ösztöndíjjal a Sydney Uni-n, de úgy döntöttem hazajövetel után, hogy nem megyek vissza. És jól döntöttem. Minden szempontból. Sydney-t azóta is imádom, még sok év után is gyakran vagyok ott álmomban.

Egy jóbarátom 56-ban telepedett le Sydneyben. Büszke volt arra, amit elért, a házra úszómedencével stb. Aztán láttam szegényen, hogy ahogy a 90'-es években egyre több embernek lett az övénél nagyobb háza, akár úszómedencével Magyarországon, egyre keserűbben látta a saját sikereit, egyre kevésbé tudta igazolni azt a hatalmas döntést, amit egy kivándorlás jelent. Pedig az ő kivándorlása talán még igazolható volt, mert tényleg menekült volt. A mai gazdasági kivándorlókat viszont egyszerűen nem értem. Magyarországon kevesebb erőfeszítéssel lehet jómódot elérni, mint külföldön. Itthon olyan házad lehet, amilyenre külfödlön soha, de soha még esélyed sem lehet. Az apró dolgokat persze eléred (TV, egy olcsó autó), de annyi. Persze ehhez itthon is annyi energiát kellene beletenni, mint külföldre vándorolva, és akkor itthon is meglenne. És akkor még csak az anyagi (kevésbé fontos) részét érintettem.

arsenal71 2015.06.01. 21:42:56

@'it's cool to know nothing': Ne haragudj, de abban amit Overlandnak írtál, sok tévedés van. A második felében, mit lehet külföldön, és mit lehet Magyarországon elérni. Persze ha csak Ausztráliáról beszélsz, akkor igazad lehet, de Európában nem így van.

arsenal71 2015.06.01. 22:40:59

@'it's cool to know nothing': Ha olyan munkád van, amivel x jövedelmed van Magyarországon (képzett munkaerőre gondolok), akkor mind a fizetésed, mind a munkakörülmények sokkal jobbak (itt). Saját példa, 17 x-es szorzó. A munkakörülmények különbségét pedig ha zongorázni tudnám, nem hinnéd el.
Több ismerősünk él itt jó módban, amit Magyarországon soha nem ért volna el. Nagyjából a fele orvos. Mi nem gazdasági menekültek vagyunk, de a többiek igen. Mindegyik összehasonlíthatatlanul jobban él, mint otthon. Persze, ez Európa, biztos kevesebb gonddal jár a kivándorlás, mint olyan nagyon messze. Ausztráliáról semmit nem tudunk, fél éve indult innen tovább egy orvoshölgy, mert itt a férje nem kapott munkát. Azóta nem hallottunk sajnos róla. :(

'it's cool to know nothing' 2015.06.01. 23:21:14

@arsenal71:
Nem nagyon kell bemutatnod, hogy milyen Európa mert pl. holnap délután megyek Düsseldorfba, de kb. két hete voltam utoljára kint. Szóval tudom, hogy Európára is áll amit írtam. Kb. soha nem lesz 200 m2-es házad sem Münchenben, sem Amsterdamban, sem Londonban. Ha itthon 0 volt a fizetésed, akkor annak a 17 szerese se lesz elég ilyesmire. Ha pedig itthon jól keresel, akkor meg lett volna itthon is mindened.
Ez a nagy különbség.
Vag más:
- volt itthon mondjuk egy belvárosi bp-i lakásod, amit el tudtál adni 20 millióért 5 éve. Kint ezért nem kapsz semmit, ezért berakod a bankba 0 kamatra. Közben itthon az árak emelkednek, a 20 milliós lakás ma már 50 milliót ér, de a gyerekeid majd el tudnák adni közel a bécsi árszinten 1 millió euróért 20-30 év múlva. Egész életedben gürizel kint, spórolsz, albérletben laksz, és ha jól kerestél, mert mondjuk orvos vagy, akkor mire nyugdíjas leszel, vehetsz egy olyan lakást, amit Bp-en eladtál 40 évvel korábban. Keserűen megállapítod, egész életedben a nagy semmiért dolgoztál.
- következő versenyző: kimegy a fószer Londonba biztonsági őrnek. 7-en laknak egy lakásban, ahol fúj be a szimpla ablaküveg mellett a szél, fáznak, mert takarékoskodnak a fűtéssel, eszik a szar, olcsó kaját, mert spórolnak. Kb. 5 év nélkülözés után már megengedhetik maguknak, hogy saját bérleményük lehet. Nem saját lakás, csak egy bérlemény, amit egyedül bérelnek. Persze nem a legjobb környéken. Ez alatt az 5 év alatt a srác már elvégezhetett volna egy egyetemet itthon (nem büfé szakot persze), és lenne egy ígéretes karrierje, amiből 5 év alatt lakást vesz, ha úgy spórol mint kint tette.

A jó mód persze mindenkinek más. Van aki azt jómódnak tartja, ha van mit ennie naponta, vagy van egy LCD TV-je, esetleg egy három éves autója és el tud menni nyaralni évente. Amit én jómódnak hívok az az, amit egy átlag német sem tud elérni. És igen, ez itthon elérhető.

Folytassam?

arsenal71 2015.06.02. 10:00:37

@'it's cool to know nothing': Szerinted az megy biztonsági őrnek, aki gond nélkül el tud végezni egy erős egyetemet magas fokon? Hát ez elég egyszerű gondolat. Ez nem így megy. Ráadásul valakinek dolgoznia is kell. Az a magyar karrier amiről te beszélsz, az Magyarországon a fehér holló. Nem tudom mit tartasz jó egyetemnek, a SOTE jó? Három nyelven tanító, kutató és gyógyító egyetemi adjunktus, két szakvizsgával 180000 forint netto. Ez elég mindenre? A viszonylagos jó megélhetéshez hat!!!!!! állásban dolgozni, normális? Ezt itt egy állásban, 7-8 óra munkaidővel lehet megsokszorozni. A magyar emberek nagy többségének nincs belvárosi lakása, nem áll fent a veszély, hogy eladja. Nekünk is csak addig volt, míg Rákosiék el nem vették. Ne a 0-át szorzod meg, hanem azt, hogy itt lesz munkád. A 0-hoz már valami. Te kivetted a legrosszabb forgatókönyvet, és általánosítod. A mi példánk a legjobbak közül való, tehát ezt sem vehetem mintának. Igen, a jómód mindenkinek más. De egy munkanélküli, vagyonából kiforgatott embernek bizony nagy esély kijönni. Lenézően nyilatkozol, hogy tud venni egy LCD tv-t? A munkanélküli, kilincselő létnél százszor jobb. Ha munkád van ott, akkor a vállalkozók játékszere vagy. Semmi jog nem véd. Ha vállalkozó vagy akkor az állandóan változó szabályok miatt, csak a gondok vannak. Nem az üzleteddel kell foglalkoznod, hanem a szabályok közötti lavírozással. Ha alkalmazott vagy, örülj, hogy dolgozhatsz éhbérért. Igen van jó állás, kedves barátom fia kapott egy ilyet. Majd 70 jelentkező közül választották ki, most dolgozhat naponta 30 órát, hogy megtartsák. Az állásajánlatok zöme fal állás. Dolgoztatnak próbaidőben, és fizetés nélkül elküldenek. Miből gondolod, hogy mi nem tudjuk mi van ott és itt? Olyan az írásod, mint egy lebeszélő brossúra. Igen, van akinek nem jön be. De többnek lesz jobb, soknak sokkal jobb, és viszonylag keveseknek nagyon jó.
Mint orvos, három év alatt 175 négyzetméteres ház, félhektáros kerttel, egy kis 60-80 fás erdővel, két új autó (15000 és 45000 euró). A ház hat szobás, mind saját berendezéssel. Nem Münchenben, hanem sokkal szebb helyen. Otthon semmit nem adtunk el, ott a berendezett lakás. Négyszer Magyarországon, ezt kétszer autóval, európai körúttal egyben. Mellette Barcelona, Horvátország. A karácsony Párizsban. Közben az otthoni család segítése, évente majd három millióval. Elég jó? Egy keresetből. Unokanővérem cseh férjével milliomos lett, mint cukrászpék németben. Másod unokahúgom befutott Londonban. Tudom, nem sikerülhet mindenkinek, de érdemes megpróbálni. Amit te Magyarországról írsz, az egy szép álom. A munkakörülményekről még nem is beszéltem. Az orvosok megbecsülése a nullán, de ezt kivetíthetem bárkire. A gyógyításhoz szükséges eszköz, pénz az nincs. Így nem lehet nyugodt szívvel gyógyítani. De senki munkáját nem becsülik meg, mindenkit szidnak, aki egy kicsit jobban keres azt az irigység és gyűlölet és gyanú veszi körül. Állandóan fenyegetnek, örülj, hogy dolgozhatsz. Barátainkat hívjuk látogatóba, a repülőjegy kivételével mindent állunk. Se pénzük, se szabadságuk. Betegállományba elmenni nem mernek, mert vége a munkájuknak stb. Te kihagytad a legfontosabbat, amit pénzben nem lehet kifejezni. A biztonságot. Amikor a politika nem telepszik az életedre.
Nézd egyszer meg a BKV járművezetők, egészségügyi dolgozók, postások, egyáltalán a tisztességes kétkezi dolgozók életkörülményeit. Úgy megy dolgozni, hogy a legbecsületesebb munkával sem lehet biztos, hogy másnap lesz munkája. Vagy csak az érdemel emberhez méltó életet, aki egyetemet végzett? Igen, nekik nagy élmény, mikor tudnak venni egy LCD tv-t. Nagyon nagy dolog, mert például egy ismerősöm boldogan újságolt, megvette élete első internetes telefonját, így tudunk majd interneten beszélgetni. Két hónap múlva megy nyugdíjba, és "már" el is érte ezt a teljesítményt. Felesége nagy beteg, ez Magyarországon halálos ítélet. Álomvilágban élsz. Bizony én megértem, aki elmegy, és megpróbál idegenben érvényesülni. Minden tiszteletem az övék. Akkor is, ha nem sikerül. Nem lebeszélni kell őket, hanem reálisan bemutatni a nehézségeket. Az emberek nem meggazdagodni jönnek ki, hanem megélni. Most még itt tartunk. Szerintem.

'it's cool to know nothing' 2015.06.02. 15:27:34

Bullshit. Panasz, panasz, panasz. Megoldás? Elmenekülni! Gratulálok.

Az alkalmazottaim 500 e Ft-ot visznek haza (nettó) havonta érettségivel. Úgy kell vadászni a jó szakemberekre. Állás lenne, de ember nincsen. Most is nyitva van nálunk 3 pozíciónk, és vadászni kell az emberekre. Persze a jövőnk nekünk is bizonytalan, de a mostani világ ilyen Németországban is, meg itthon is. Nincs különbség.
Persze biztos álomvilágban élek.

Aki a hazáját elhagyja egy LCD tévéért, az prostituált az én szememben. Ha valakit az éhenhalás fenyeget, azt megértem. Azt is megértem, aki "kinövi" az országot, nem talál már kihívást itthon. Nemcsak megértem, de abszolút támogatom, ha valaki tanulni, fejlődni megy el, azzal a céllal, hogy itthon hasznosítsa később. A többiek magyarázkodását viszont se megérteni, se elfogadni nem tudom.

De mindenki megtanulja idővel, hogy hol a helye. Talán én jóval korábban kezdtem, mint bárki más, ezért sokkal több a tapasztalatom, tudom, hogy melyik út hova vezet. Sok sikert a személyes megtapasztaláshoz.

Menetrend (törölt) 2015.06.03. 10:44:47

@'it's cool to know nothing': @arsenal71:

Elbeszéltek egymás mellett.

arsenal írta:
"Több ismerősünk él itt jó módban, amit Magyarországon soha nem ért volna el. Nagyjából a fele orvos"

Igen, kizárólag az orvosoknál van óriási ugrás a nyugati világba való kivándorláskor, mert az ő áraikat nem a piac határozza meg Magyarországon, hanem az állam, amelyik pedig alig fizet nekik.

"a olyan munkád van, amivel x jövedelmed van Magyarországon (képzett munkaerőre gondolok), akkor mind a fizetésed, mind a munkakörülmények sokkal jobbak (itt). Saját példa, 17 x-es szorzó. A munkakörülmények különbségét pedig ha zongorázni tudnám, nem hinnéd el. "

Mondom, ORVOSoknál a legnagyobb a különbség. Kizárt dolognak tartom, hogy egy átlagos multis dolgozó otthon bruttó 400 ezer Ft-ot keresve Ausztráliában havonta 6 millió 800 ezret keressen. Nincs 17x-es különbség, messze nincsen.
Ahogy látom, 3-5-szörös különbség van a legtöbb szakmánál Magyarország-nyugat között, viszont a kiadások is pont ugyanannyival emelkednek sokszor, mint a fizetések. És akkor még ott van, hogy ha haza akarsz jönni pl. Ausztráliából, akkor sokszor a megtakarításaid egy jó részét elveszted.

"Mint orvos, három év alatt 175 négyzetméteres ház, félhektáros kerttel, egy kis 60-80 fás erdővel, két új autó (15000 és 45000 euró). A ház hat szobás, mind saját berendezéssel. Nem Münchenben, hanem sokkal szebb helyen. Otthon semmit nem adtunk el, ott a berendezett lakás. Négyszer Magyarországon, ezt kétszer autóval, európai körúttal egyben. Mellette Barcelona, Horvátország. A karácsony Párizsban. Közben az otthoni család segítése, évente majd három millióval. Elég jó? Egy keresetből. "

LEHETETLEN.

Nem tudom melyik országról van szó, de én Németországban vagyok szoftverfejlesztő, itt a felső 10-15%-ba tartozom a fizetés tekintetében. Ha egy orvos nem költene semmit a fizetéséből, ennyi minden akkor sem jönne ki a fizetéséből.

Itt az orvosok 4-8000 eurót keresnek havonta BRUTTÓ (a 8000 az Oberarzt) , ebből megmarad a legtöbbnek nettó az 50-60%-a a magas adók miatt. Nagyvárosban az 1 szobás legénylakás ára 100 ezer eurótól kezdődik berendezés nélkül, rossz környéken. Szép telek nagyváros szélén 2-300 ezer euró. A családi házak sokszor millió eurókért mennek.

Kezdhettek számolni, hogy mi jön ki a legeslegjobb szakmának a fizetéséből 3 év alatt.

Nem mondom, hogy szarul él egy orvos, de sok évtized, mire lesz egy komoly egzisztencia egy orvosi fizetésből is, főleg úgy, ha van az illetőnek családja és gyerekei.

"'it's cool to know nothing'": mindenben igazad van, kicsit vissza kell szállni a valóságba és meglátni, hogy nyugaton is majdnem ugyanolyan világ van, mint otthon, csak egy kicsit magasabb szorzókkal bevétel és kiadás oldalon. Bizonytalanság, küzdés mindkét helyen van, külföldön általában sokkal több, mert idegen vagy és az is maradsz.

arsenal71 2015.06.03. 13:05:45

@Menetrend: Látom a legegyszerűbb érvhez nyúltál, meghazudtoltál. Nem lehetetlen, a saját példámat hoztam fel. Azt is mondtam, hogy társaságunk fele orvos csak, a másik fele programozó, könyvelő, óvónő, kávéház manager stb.
Igen, ők nem keresnek olyan jól, de mégis sokkal jobban élnek, mint otthon. Van munkájuk, és nyugodt életük van. Egy, csak egy akart visszamenni, de egy év múlva megint itt találkoztunk.
Azt a rossz beidegződést pedig dobd el, hogy mindenki hazudik. Miért hazudnék? Van egy "nicknevem", ha nem vagy a CIA, akkor fogalmad sincs ki vagyok. Minek hazudnék? De nem szoktam hazudni, nem finom dolog. ,Több van földön és égen. Mi a házunkat mindennel együtt 148 ezerért vettük. Öt percre az óceántól. Semmiért nem adnánk oda. De az is hidegen hagy, hogy hazugnak tartasz. Se szegényebb, se gazdagabb nem leszek tőle. :)
Azt pedig hangsúlyoztam, hogy Európában lakom, Ausztráliát nem ismerem.
A végső érv, hogy idegen vagy. Igen. Az vagy. Egy kedves barátságos országban vagyok egy megbecsült idegen, míg otthon csak erőszakot, indulatot, sokszor gyűlöletet kaptam (kaptunk), mint "nem idegen". Én jobban érzem magam idegenként, mint ott bennszülöttként. Ahol a kormány azért van, hogy meglopjon és rabszolgának használjon. Mindenki döntse el, melyik jobb.

arsenal71 2015.06.03. 13:15:28

@'it's cool to know nothing': Ez az összes válaszod? Átmentél nagyképű, "magyarkodó" megmondó emberbe. Kár volt. Érveid elfogytak, maradt a nacionalizmus. Elmenekülni? Miért? Európa a hazánk. Neked nem tetszik? Na és? Nem te vagy a mérce. Mellesleg Plazma tv-ket használok. Itt is, otthon is. De a kioktatásod, hogy otthon KELL megküzdeni, nonszensz. Az ország iránya nekünk nem tetszik, nem erőltethetem rájuk az én irányomat. De jogom van a saját utamat járni. Nem vagy abban a helyzetben, hogy bárkit kioktass. Ez beszélgetés, nem tárgyalás. Nem vagy ítélkező helyzetben. Ha az itteni fizetésünk dupláját kapnánk ott, akkor sem mennénk vissza. Mert Magyarországot élhetetlenné tették. Hagyjuk is abba, eltértünk a céltól. Rendben?

Menetrend (törölt) 2015.06.03. 14:07:51

@arsenal71: nagyon, nagyon valószínűtlen, amit leírtál.

Ireland orvosi max fizetések a táblázat szerint 6300 euró körül vannak.

medlines.org/they-pay-less-for-a-hungarian-doctors-than-other-workers-medical-salaries-europe/

Te írtad kiadásnak: 148 ezer + 15 ezer + 45 ezer + 30 ezer euró segítség otthonra (3 év, évi 3 millió) = 238 ezer eurós kiadásod volt (csak vagyonfelhalmozás) 3 év alatt.

3 évi max. orvosi fizu: 6300*36 = 228 ezer euró (gondolom ez még bruttó)

És akkor még nem ettetek/béreltetek lakást/vettetek semmit.

Nem jön ki a matek.

Most nem fogok veled barkóbázni, mert mindent úgysem árulsz el. Figyelembe kell venni , hogy
- hányan dolgoztok a családban
- mennyit kerestek
- hol van a ház és mennyi belőle a hitel (vidéken a semmiben tényleg nagyon olcsó minden minden országban, a tengerpartot nem kell felfújni, mert Írország egy SZIGET és mindenhol ott a tenger, valamint alig süt a nap és állandóan fúj a szél, 3 naponta esik az eső egész évben és a tenger vize meg mindig hideg, fürdésre alkalmatlan, nyáron is)
- mennyi a kocsikból a hitel aránya

Amit írtál, összesen kellene évi 200 ezer eurókat keresnetek nettó. Az pedig eléggé valószínűtlen.

Menetrend (törölt) 2015.06.03. 14:14:13

@AtoZ: még amúgy szerintem egy dolgot kihagytatok a cikkből, hogy Ausztráliában az emberek ha jól tudom egyharmada élete során bőrrákos lesz a magas UV sugárzástól (főleg a fehér bőrűek).

Mert amit otthon nagyon magasnak mondanak, UV 7-8-es szint, meg hogy nem menjünk a napra délben, na az Ausztráliában a tavaszi belépőszintnek számít.

www.arpansa.gov.au/uvindex/models/images/sydmodel.jpg

Ezért nem is nagyon lehet látni nyáron napozókat az ausztrál tengerpartokon, csak turistákat, mert szó szerint lepörkölődik a bőrük a napon. Legalábbis ezeket olvastam még régen. Ez tényleg így van?

arsenal71 2015.06.03. 15:00:55

@Menetrend: Nem hiszem, hogy nekem bármit is bizonyítani kell, de legyen. Én elmondtam a valót, ti pedig vagy elhiszitek, vagy nem, látom, nem. Igen az időjárás nem olyan, amilyennek a magyarok szeretik. Én gyerekkoromtól szeretem az esőt, és imádom a tenger (óceán) látványát. Fürödni, napozni nem szeretünk, mi kirándulunk. Mindenki más. Életünket a büdös, koszos Budapesten éltük, a hideg kiráz a nagy városoktól. Itt szinte mindenki a "semmiben" lakik, ez egy ilyen ország. Az orvosok fizetése sokkal több, mint a német nyelvű országokban. Angol nyelvű területen jobban kell fizetni, mert egy pillanat alatt lelépnek az őslakosok, USA, Kanada, Ausztrália a célpont. Itt nem olyan cirkusz a kivándorlás. A háztulaj akitől vettük a házat, két gyerek Dubajban, kettő Angliában. A kisebbik autót kifizettük, a nagyobbat 30%-ra vettük, négy évre. A házat is természetesen hitelre vettük, jelentős befizetéssel, 10 évre. Ebben is szerencsénk volt, ő akarta eladni, és mi laktuk, tehát ismertük. Így sikerült az alacsony árból még 37 ezret alkudni. Szerencse is kell az élethez. Hab a tortán, hogy otthonról hozott adósságunkat is kifizettük, több milliót. De úgy sem hiszed el. :) Az állás szerződése életfogytiglanig szól, és nyugdíjas állás. Az állam a másik fél. Most éppen megint ki van írva öt ilyen állás az országban, már szóltunk barátainknak. Tény, fontos a nagyon jó szak és nyelvtudás. A hitelek, a rezsi és a jó megélhetés a fizetés felét viszi el. Abban igazad van, hogy az állás a legmagasabb orvosi beosztás. Egy magyar egyetemi tanárnak ez itt a minimum. Itt nagyon ritka a nagy tudású fehér orvos. Az adó itt is 50 %. Persze, a fővárosban drágább minden. De kell a rossebnek. :) Aki nem ragaszkodik a a nagy városokhoz, és kap munkát vidéken, az tényleg sokkal olcsóbban él. Mindenki eldöntheti mi ér többet neki. A koszos város, vagy a csodás vidék. Miután mindenkinek van itt autója, nem gond felugrani a fővárosba. Mi a legritkábban, mert fél óra múlva feszültek és idegesek leszünk. Elszoktunk a zajtól, tömegtől. Az csak egy szelete. Nagy a világ, szinte mindenhol más a helyzet. Egy kedves barátnőm Kaliforniába költözött, és egy keresetből tartotta el hat tagú családját, mint gyermekorvos. Most kapott egy unokát is. Nem a divatos helyeket kell keresni, ha jól akar élni az ember. Mi sem vagyunk helyzet kötve, bármikor léphetünk. De nekünk nagyon tetszik a "semmiben". Ha ezek után nem találod ki, hol élek, nagyon csalódom benned .D
Azt viszont halkan mondom, hogy a napsugárzás miatt, sokszorosára nőtt a bőrrák gyakorisága a világban. Nem ajánlom a napozást, főleg nem Ausztráliában. Az a nap, gyilkol.
Cserébe én nézem a hatalmas kertemben az esőt, közben lobog a tűz a kandallóban, és hát egy pohár whisky is leledzik a kezemben. Nekem ez csodálatos. :)
Most ne mond, hogy nem mindenkinek ilyen jó, mert ezzel kezdtem. De a többiek is jól megélnek, nem csak lcd tv-re telik nekik.
Remélem eltüntettem a fehér foltokat.

'it's cool to know nothing' 2015.06.03. 16:08:42

@Menetrend:
Köszönöm. Én is így látom, tapasztalom (üdv a Düsseldorfi reptérről :)

'it's cool to know nothing' 2015.06.03. 16:18:25

@arsenal71:
Egy dolog maradt nyitva: van-e egyáltalán közünk egymáshoz. Ha a családomhoz tartozol, akkor érdekel mi van veled, szívesen segíted, osztozom a sorsodban. Hasonlóan, ha a bővebb családomhoz tartozol (egy nemzethez tartozunk) akkor ugyanúgy törődök veled, érdekel a véleményed bárhol is élsz. Ha nem, akkor csak egy idegen vagy, nem érdekel szuahéli vagy, izraeli, vagy barzil vagy, nincs közöm hozzád, nem érdekel mit mondasz, nem is értem egyáltalán miért fogalkozol ezzel. Kiiratkoztál innen, soha nem jönnél vissza, nem vállalsz közösséget velünk, tehát helló, ne érdekeljen mi van itt. Felejts el bennünekt.

arsenal71 2015.06.03. 17:07:08

@'it's cool to know nothing': Indulatból beszélsz, mert nincs érved. Nem hiszem azt, hogy jogod van más nevében beszélni, kik azok a bennünket? Te meg akarod magyarázni, hogy csak Magyarországon jó, mert te úgy gondolod. Én úgy gondolom, nem így van. Te erre elmagyaráztad, hogy nekem nem is jó, te ezt jobban tudod. Te el akarod riasztani a magyarokat, én támogatom azt, hogy megpróbálják. Neked a magyar a társad, nekem az emberek. Talán azért a különbség, mert én 40 éve járom a világot.
De téged szívesen elfelejtelek, ezen nem múlik. :(

Menetrend (törölt) 2015.06.03. 21:39:19

@arsenal71: hát nem értek az orvosláshoz, lehet, hogy a táblázat, amit linkeltem, sem helytálló, így szinte biztos, hogy 6300-nál többet kerestek havonta.

Itt pl. a specialisták fizuja fent van az égben, pl. 2x annyi, mint a németeknél, de nem tudom mi az igazság:
www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/4211011ec032.pdf?expires=1433360112&id=id&accname=guest&checksum=B6EFD1C5A1834090FC02BCBB8F582E09

Viszont ha megvan valami specialista állás 150-200 ezer euróért évente, akkor nagy gratula! Nem sejtettem, hogy az írországi orvos fizetések ilyen magasak. Az IT-ban kicsit magasabbak, mint a németeknél, de nem sokkal, viszont a körítést (időjárás, nyelv, emberek) nagyon nem bírám ott kicsit többért sem. Ez akkor megmagyaráz mindent a hitelekkel együtt.

Sok sikert a továbbiakban!

'it's cool to know nothing' 2015.06.03. 22:56:32

@Guadalupei Szűz:
A háromból csak az egyikre van belső jelentkező, a másik kettő meg lett, illetve meg lesz hirdetve. Itt azért nem fogom kiadni magam, de a lehetőség nyilvános.

arsenal71 2015.06.03. 23:34:39

@Menetrend: Na nem sajnos annyi nincs. :( Itt a legmagasabb fokozat a konzultáns (mint esetünkben). Nekik nincs főnökük, csak magukért felelnek (és persze az alá beosztott szakorvosért is részben). Senki nem szólhat a munkájukba, csak a minisztérium írhat elő módszertani előírásokat. Személy szerint senki munkájába nem szólhatnak bele, de természetesen mindenért személyes felelősséggel tartoznak. Az Ő fizetésük több oldalról érkezik, így az évi kereset elérheti a nettó 150 ezret, de sajnos e fölé nem igen megy tudomásunk szerint. Ilyen szerződést nagyon nehéz elérni, de mint írtam nyugdíjig tart. Alattuk vannak a szakorvosok, ők brutto 70 000-t keresnek. Ők teljes mértékben a konzultánsok alá vannak helyezve. Alattuk vannak a junior doktorok, szegényeknek szinte mindenki parancsol. A Dr House gyakorlatilag jól bemutatja a hierarchiát. Konzultáns csak meghirdetett állás elnyerésével lehet valaki, egy év próbaidő letelte után. Ez a legtöbb orvosnak soha nem sikerül.
Ilyen állás 700 darab van az országban, és nem gondolkodnak a bővítésén.
De a fizetés becsületesen van elosztva, minden szak ugyan annyit keres. A munkaidő 30%-ban magánrendelésre is mód van, de ennek összege már benne foglaltatik a 150-ben.
Így működik Amerikában, Angliában és itt. Jó, rossz, esetünkben mindegy, de lehet rajta vitatkozni. A magyar és a német rendszer más. A fizetés Amerikában és Angliában jelentősen magasabb, de a munkakörülmények talán itt jobbak..

arsenal71 2015.06.03. 23:37:13

@Menetrend: Szokás szerint neveletlen voltam, bocs. Köszönöm a jókívánságot.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.04. 01:19:48

@AtoZ: Nem akarok nagyon okos lenni, de az angol billenytyűzetnek semmi köze nincs a legépelt karakterekhez.Simán be tudsz állítani magyar karakter-kódlapot.Se a windows nyelve, se az ip-cím se a billentyűzet nem számít.Még csak rendszergazdai jog sem kell hozzá.

2015.06.05. 00:43:53

@'it's cool to know nothing': Azt vágom, csak a kb. ezer álláshirdetés közül szívesebben jelentkezem oda, ahol ennyit fizetnek, csak ugye, fizetés, megegyzés szerint. Mondjuk ennyiben megegyeznék.

'it's cool to know nothing' 2015.06.05. 16:00:23

Értem, én meg vigyázok, hogy mit hova írok. Facebookon sem regisztráltam ezért soha. Meghagyom ezt a bátraknak.
Mindenesetre ha nehezen találok jó munkaerőt, az nyilván azért van, mert olyan szakmában keresek, amiből kevés jelölt van, azok közül még kevesebben beszélnek megfelelően angolul, és még kevesebben laknak közel a munkahelyhez, vagy hajlandóak költözni. Ha ez még mind együtt van, akkor meg lehet, hogy német fizetést akar, amit meg még én sem tudok megadni. És még nyugdíjas állást sem tudok ígérni.

Már ha csak azt veszem, hogy hány érettségizett beszél jól angolul, már leszűkül a kör jelentősen. Ezért is alkalmaznak sokan diplomást olyan munkakörben, ahol egy szakirányú érettségi is elég lenne.

Szóval nincs itt más baj, minthogy a kínálat nem igazodik a kereslethez. Van egy csomó üres álláshely, meg egy csomó álláskereső, csak nincs közös metszék. Sokszor ezért nem Magyarországot választják a külföldi befektetők, mert nincs szabad munkaerő.

De ennek nincs köze az OZ veszélyekhez.

2015.06.05. 22:11:38

@'it's cool to know nothing': Én sem vagyok Facebookon. Legalább ebben egyetértünk.

Péter9876543 2015.06.11. 22:22:02

@'it's cool to know nothing': @Menetrend: Valamilyen alapfokú gazdasági képzésre szerintem iratkozzatok majd be azért, csak hogy ne beszéljetek ekkora butaságokat.........van olyan, aki bejárhatja az egész világot, élhet bármennyit külföldön, mentálisan mindig magyar marad. Nem lesz képes kitekinteni a szűk korlátai mögül, a kis fekete-fehér világából. Na ezeknek az embereknek tényleg kár külföldre menniük, csak az idejüket vesztegetik. Hogy itt meg itt ennyibe meg ennyibe kerül a lakás, és Londonban vagy Münchenben úgysem tudsz venni magadnak, mert én kiszámoltam és akkor az úgy van. :)

Persze tudom, a legtöbb magyar még ma is ott tart, hogy valahogy összekuporgasson magának egy saját lakást. Budapesten vagy Münchenben. Arra nincs eszük, hogy esetleg használják a pénzt, befektessék és később sok-sok lakást vegyenek belőle, ott ahol szeretnének. Nem egy bevándorlókkal teli, mocskos nagyváros közepén.
Loserek. Pont mint Magyarország.

'it's cool to know nothing' 2015.06.11. 23:17:13

@Péter9876543:

idézek tőled:

"Ebben az országban nincs jövő! Húzz el innét minél gyorsabban, ha jót akarsz Magadnak!"

Te szerencsétlen. Ládot van, akinek van jövője bárhol, itthon is. Neked nincs helyed itthon, az igaz. Menj, és keress magadnak valami neked való egyszerű helyet.

(ja, igen az teljesen általános, hogy a bevándorlók tucatszámra veszik a legmenőbb ingatlanokat abból a bérből, amit azért a munkáért kapnak, amit a helyiek nem akarnak elvállalni. Mint pl. egy isten háta mögötti ír falu orvosa)

Nem baj, addig én fizetem apád nyugdíját, amíg a helyedet keresed a világban. Nekem ez nem probléma, nem kell megköszönnöd.

(ez az első stáció. Bivalybasznádi, vagy XVI. kerületi kölök kikerül a világba, és lefossa a bokáját, hogy micsoda dolgok vannak odaát. Aztán ha eleget látott, tapasztalt, rájön, hogy mi fontos az életben, és mi nem. Persze lehet, hogy addigra nektek már késő lesz, mert nem tudtok majd hazajönni. Maradtok szélfútta falevelek; egy idő után már külföldön is láthatóvá lesznek a problémák, azt is köpködni fogjátok, amit addig szerettetek, és mentek tovább. Újabb ország. A gyerekeitek ezen a mintán nőnek fel, és ők is csak keresik a helyüket a világban gyökértelenül. Az unokáitokat ezért ti sem fogjátok ismerni. De majdcsak megmagyarázzátok magatoknak azt is, hogy miért jó nektek úgy is.)

Sok sikert az életben. Ne gyertek ide vissza.

Dr. Nyuszi 2015.06.21. 11:34:01

Végre! Körülbelül másfél éve vagyok rendszeres olvasótok (még azelőtt lettem "függő", hogy vertikális szomszédokká váltunk a tóverben), akkor kezdtem a blogotokat olvasni, amikor még a rossz álmaimban sem fordult meg, hogy valaha is Ausztráliában fogok kikötni. Imádtam minden egyes írásotokat, de mióta a saját bőrömön is tapasztalom az Aussie- létet, néha kedvem lett volna felkopogtatni, hogy meséljétek már el, hogy ilyen tutifaszaszuper itt Nektek?! Már ami a bejegyzésekből meg a fotókból kívülállóként lejön. Nagyon örülök, hogy összefoglaltad/ összefoglaltátok az ittlét hátulütőit, mert sajnos a köztudatban még mindig az van, hogy ide csak ki kell jutni, aztán lesz jacht meg családi ház a bícsen, mert azt' itt mindent lehet! Hát k#rvára nem... Kitartás, szorgalom, alázatosság és sok sok szerencse- csak a fő összetévők, a tapasztalataim szerint, a boldog kenguruföldi léthez!

xporolyke 2015.06.28. 18:44:58

Jo iras, tenyleg semmi kedvem mar ausztraliaba menni.:D

sanyikám 2015.07.18. 12:05:12

Oké, de mi a helyzet McLoad lányaival?

Booster35 2016.01.29. 07:08:24

Sziasztok. :)

Na kicsit le vagyok maradva, mert mint kiderült számomra, 2 éve létezik ez a blog. És eddig még nem futottam bele. :D Na mindegy. Most már itt vagyok. :D :D

Mondhatnám, hogy tipikus, amit látok. A jó dolgokat leíró posztok alatt alig alig van hozzászólás, de persze a negatívumokat kiveséző alatt dögivel. :D Nos igen, magyarok vagyunk.

Majd kifogom fejteni bővebben is a véleményem, de ha röviden, és tömören szeretnék fogalmazni, akkor ennyit mondanék. Basszus!! Lehet hogy nem jó helyen élek? :D Engem ezek egyáltalán nem riasztanának el, max. a drága és elég hosszú oda-vissza utazás. Na de majd később, mint mondtam. ;)

Szép napot nektek. :)

Booster35 2016.01.30. 09:21:04

Szép napot!

Nagyon jól összeszedtétek a buktatókat. Az a véleményem ebben a témában, hogy ha valaki igazán eltökélt, igazán megakarja valósítani az elképzeléseit, az álmait, akkor nem adja fel az első akadálynál. És előre felkészül minden eshetőségre. Kezdve azzal, hogy utána néz rendesen az országnak, ahova menni szeretne. Minden területet érintve, hogyan megy az ügyek intézése ott, milyen szokások vannak. Mert ha már mi megyünk oda egy idegen országba, akkor illik az alapvető dolgokkal tisztában lenni. Legalább is szerintem.
A nyelvvel kapcsolatban amit írtatok, annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy az ausztrál "angol" elég híres azért. Soha nem érdeklődtem igazán az ország iránt, de valahogy mégis tudom ezt, hallottam, vagy olvastam valahol. Azért azt hozzá kell tenni, hogy nekünk magyaroknak nagyon nehéz dolgunk van a nyelvet illetően, mert sajnos kis hazánkban nincsenek igazán a helyzet magaslatán ha a nyelvoktatásról van szó. Én magam fogalmazzunk úgy, "németes" vagyok, de a kint akár Németországban, akár Ausztriában beszélt német teljesen különbözik az itthon tanított némettől. Nálunk az irodalmi németet oktatják, és mikor kimegy az ember, és a meghallja a beszélt németet, majd hogy nem földbe gyökerezik a lába. Mert elég megérteni. Ez nem az egyének hibája, ez a hazai oktatási rendszer hibája. Természetesen bele lehet aztán jönni kint, csak kell egy kis "aklimatizációs" idő. :)
Az hogy nem sok helyi barátot szerez az ember, és inkább más bevándorlókkal találja meg az összhangot, nem meglepő. Utóbbiakkal igazán sorstárs az ember, ők megértik mit érzünk mi magunk, ezért könnyebben is alakul ki barátság. A helyiek, ismét csak a német példából kiindulva, sokkal távolságtartóbbak. Legalább is az elején. Persze kedvesek, aranyosak, előre köszönnek, mosolyognak az emberre, nem nem igazán barátkoznak. Németországban is ha az ember kimegy dolgozni, először bizonyítania kell. Elég keményen. És ez akár több évis lehet. De ha ez megtörténik, akkor úgymond elfogadják, befogadják az embert, és akkor már sokkal könnyebb barátokat is szerezni.
A munkával kapcsolatban teljesen igazatok van. Arra kell gondolni, hogy kezdés gyanánt megteszi bármi. Nem örökre akar az ember abban a munkakörben maradni, de ahogy Anyám mondta mindig, valahol el kell kezdeni. Újként egy idegen országban lentebb kell adni az igényeinket, az elején legalább is. Egy két évet eldolgozni ott, gyűjteni a pénzt, csiszolni a nyelvtudást, hogy később majd egy jobban fizető állást is elnyerhessen az ember. Ennek ez a rendje. Csak közülünk sokan ezt nem gondolják végig, és nem képesek felfogni.
Az ország, vagy kontinens egyébként maga gyönyörű. :) Hihetetlen mikor látom a képeitek. És Ti ezeket élőben látjátok. Irigykedem. :D
Az éghajlati viszonyok szerintem nem is olyan rosszak. Az enyhe tél sem. A hó hiánya meg, nos már évek óta szürke a karácsony, itt mifelénk, ahol én élek. :D Persze megtudom érteni a hiányát. De itthon meg nincs óceán, nincs koala, és még sorolhatnám. :)
A magyar szó hiányát szintén áttudom érezni. De ahogy olvastam, vannak kint magyar barátaitok. És ez jó. Sajnos itt Európában annyit hallani arról, hogy magyar magyarnak farkasa, és hogy kint lehetőleg kerülje az ember a honfitársait. Közeli ismerősöm is járt ebben a cipőben. Viszont mindig vannak kivételek, amik erősítik a szabályt. :) Jó az ha az ember az anyanyelvén tud valakihez szólni, és esetleg elmondani neki az örömét, vagy akár a búját, bánatát. :)
A drágaságon meg már meg sem lepődök. :D És ne feledjük, itthon sem fenékig tejfel minden. :D Kint külföldön általában a lakhatás, és az utazás ami igazán drága, bár vannak kivételek is biztosan. Igen, erre felkel készülnie annak aki ki akar menni bárhova is dolgozni, élni. De hát valamit valamiért.

Egy szó mint száz, gyönyörű helyen éltek és dolgoztok. Lehet van sok buktató is, viszont ott vannak a másik oldalon azok a dolgok, amiért igenis megéri ott lenni. :) És azt hiszem az utóbbi a több. Ha nem így lenne, nem lennétek még most is ott. ;)

Megint csak azt kell mondanom, nagyon szupi a blog. :) Minden elismerésem.

Legyen szép napotok.

zZZz 2017.02.05. 08:04:49

@Tranceberg: En is ugyanaezt tapasztaltam , hatalmas tevedes volt Ausztraliaban mennem . Aki azt hiszi hogy Ausztralia a lehetosegek orszaga az nagyon keveset latotta vilagbol de lehet hogy talan semmit. Egyaltalan nem mondhatni hogy kedvesek az emeberek, sehol sem ereztem magam ennyire kulfoldinek mint ott. Soha tobbet nem megyek oda megegyszer, kulonosen gazdagnak sem neveznem, igenytelen hazak, szakadt autok, nagyon kevesen elnek ugy mint mondjuk az Usa ban , fenyevekre vannak toluk.
De legealabb elmondhatom hogy ott is jartam,,))

CuriousKiwiologist · http://curiouskiwiologist.blogspot.co.nz/ 2017.05.26. 08:05:39

Hello,
Tetszik a leiras. Nem baj, hogy ha valaki kiemeli azt, amit az ember sokszor nem vesz eszre, vagy nem akar eszre venni. En Uj-zelandon tolom a eletet. Eleg hasonlo a felfogas, csak talan jelenleg meg picit konnyebb ide bejutni, es nincsenek nagyon mergezo allatok (meduza, tuskes raja, es a nehai fehercapa harmast leszamitva). Alatamaszthatom, hogy az elet nem olyan, mint sokan elkepzelik, de ugyanakkor egyaltalan nem mondhato rossznak sem. Csak tajekozodni kell es merni tenni. Gondolom a cikk iroja is azert kikerult valahogy Aussieba es sikerult is eletben maradnia. :)
Kitartast! Es szep eletet!

Plumper_ 2017.07.04. 11:19:45

nagyon jó, reális leírás, gratula! nem fanyalgó, hanem ésszerű.
arra nem tértetek ki, talán mert nincs benne tapasztalatotok, hogy milyen vállalkozást indítani Ausztráliában? esetleg meglévő vállalkozásodat odavinni? csak hogy ne mindig a diákmunka / pakolós meló vonalon maradjunk.

AtoZ 2017.07.06. 05:34:05

@Plumper_: Köszi Plumper! Nos, meglévő vállalkozás behozásánál több út lehetséges. Vagy bejössz Ausztráliába és valamilyen munkavállalási engedély birtokában regisztrálsz egy magánvállalkozást (pár perc online), vagy egy ausztrálllal együtt létrehozol egy céget, és azzal szponzoráltatod meg magad (nagyon leegyszerüsítettem). Esetleg még nem kevés pénzért cserében business visa-val jössz ide és hozod létre a céget. Az ausztrál állam kifejezetten segíti a vállalkozások létrehozását és működését, de ahhoz, hogy ezt meg tudd tenni, első lépésként a vízumot kell megválasztani, ami biztosítja a jogodat a vállalkozás létrehozására és működtetésére.

Plumper_ 2017.07.06. 10:29:00

@AtoZ: Köszi a választ. Szerintem valami ilyesmi lehet a járható út, persze nem 20 évesen, de már kicsit később. Gondolom azért a sok kis leleményes ázsiai megcsinálja ott a saját üzletét és minden sz@rt árulnak, abban nem lehet labdába rúgni.
Vágom, hogy a kisebb városokban sokkal kevesebb munka van, de nem érdemes inkább ott próbálkozni? Csak mert pl oda kevesebb kalandor vetődik el pont amiatt, mert lebeszélik őket.
+1: az ausztáliai állatvilág a (nagy)városokban is para? Valakitől hallottam, hogy ott nemigen van ebből gond. Ha ott lennék, engem nem zavarna. Az legfeljebb vicces, ha 15 centis pókokat kell állandóan sepregetni kifelé a lakásból. :-)

AtoZ 2017.07.09. 15:04:59

@Plumper_: Igen, voltak/vannak, akik a vállalkozással próbálkoznak. Az sem könnyű, sok a buktató, meg kell felelni bizonyos kritériumoknak, pl. a szponzorált munkatárs fizetési szintjének elég magasnak kell lennie, ami egy kezdő vállalkozásnál nem túl szerencsés. És még van egy pár...
A kisebb városok néhány kivételtől eltekintve elég lehangolóak. Nem véletlenül nem marad ott hosszú távon senki sajnos. Az ausztrál állam is plusz pontokat ad a letelepedési igényhez azoknak a jelentkezőknek, akik vállalják, hogy 1-2-x évet eltöltenek egy regionális helyen valamelyik nagyváros helyett. És általában amint letelik az X év, a jelentkező immár a letelepedési engedélyével a tarsolyában az esetek nagy százalékában le is lép a régióból...
Állatok: Az egyik legmérgezőbb pókfajta neve Sydney Funnel web. itt van egy rémsztori: www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/i-felt-something-crawl-up-my-leg-this-woman-survived-every-aussies-worst-nightmare/news-story/d2a0358c13574494610ceeb1debaf04d
Ettől függetlenül azért nem gáz a helyzet, van ellenméreg minden pók- és kígyómarásra, egyszerűen oda kell figyelni. És nyilván minél inkább a belvárosban laksz, annál kevésbé találkozol ilyen lényekkel.

Fruka1 2017.08.20. 03:18:44

Hát nagyon finoman lett megfogalmazva a poszt. AU-ba sikeresen kivándorolni egy átlag magyarnak manapság annyi esélye van kb. , mint 1 szelvénnyel megnyerni az ötös lottó főnyereményét.Vagyis , semmi.
Olyan embereknek sikerül ez, és még nekik sem egyszerűen, akik itt Mo-on is jó anyagi helyzetben és komoly beosztásban dolgozó emberek voltak. Én voltam kint AU-ba, nem mondom hogy nem tetszett, de semmi olyat nem tapasztaltam ami Európában nem fellelhető hasonló dolog. Ekkora rizikót, anyagi áldozatokat, nehézségeket, sok sok bizonytalan évet nem ér meg Ausztrália egyszerűen! A létbizonytalanságról nem is beszélve ami kb ugyanakkora ha nem nagyobb mint Mo-on......

Gery87 2019.11.28. 14:28:11

"Neked ez európaiként kifejezetten visszatetsző, de az ő kultúrájában teljesen normális. Úgyhogy még ha szólsz is neki ezért, csak azt éred el, hogy nem lesztek onnantól jóban, hiszen a Te kultúrádat próbálod magasabb rendűként ráerőltetni"

???
Vaagy nem lehet hogyha megsértődik akkor inkább ő gondolja úgy hogy az ő szokásai azok tolerálandók, mert "kisebbségi kultúra" a te szokásaid meg nem? Egy európai (angolszász) gyökerű országban nehogy már az európai sztenderdeket kelljen visszafogni....mert hát nem gondolom hogy egy ausztrál is böfög meg csámcsog..
Ez logika, nem rasszizmus.

Meg amúgy is! Mi van abban ha megkéred hogy a jelenlétedben ne csámcsogjon? Ez nem is igazán kultúra kérdése, ez szimpla udvariasság kérdése...
süti beállítások módosítása